sunnuntai 6. maaliskuuta 2016

Kuulumisia blogiin

Moikka!
Lienee turha varmaan sanoa, että aika on jälleen kulunut töiden ja gradun parissa kuin siivillä, enkä ole juuri kerjennyt blogin puolelle päivittää kuulumisia. Nyt olen kuitenkin tullut tekemään sen, joten ottakaahan hyvä asento tuolissanne, tästä on tulossa pitkä postaus!

Aloittakaamme siitä viime viikon torstain ilmaisesta extra-kärkitunnista. Tunnista jäi mulle hieman ristiriitaiset fiilikset. Tein tankosarjat pehmeillä tossuilla lämmittelyksi, ja otin kovat tossut jalkaan keskilattialle. Sarjat oli vähän huonot kärkitossuja ajatellen, mutta tää idea siitä, että tunnille tulisi myös kärkiosuus, tuli varmaan opettajallekin aika nopsaan, eikä hän varmaan ollut ehtinyt muokata vielä tuntia. Eli aion kyllä ottaa sen tunnin kalenteriini torstai-illoiksi, mutta toivon että sitä hieman muutettaisiin nyt niin, että kärkiläisillä olisi vähän eri juttuja. Lisäksi mua hiukan ahdisti se, että sinne oli tullut vaan ne maanantain kärkiryhmän ns. "parhaat", eli ne jotka on tanssinut ennekin kärjillä tai jotka on muuten tosi hyviä, ja sitten niitä jotka vielä huojuu siellä kärjällä, ei ollut muita kuin minä... Oon joka tapauksessa tyytyväinen, että saan nyt lisää harjoitusta :)

Tossa vähän treenivaatekuvaa, olen nyt tykännyt käyttä noita harmaita hihoja, jotka ostin muutamalla eurolla BikBokista joulun jälkeisistä alennusmyynneistä. Punainen puku Capeziolta, mustat trikoot Blochilta, ja shortsit H&M.

Ihanat Risportin taitoluistimet <3
Lauantaina yritin käydä luistelemassa, paino sanalla yritin -.- Mulla on mun siskoni kanssa yhtieset luistimet. Harrastettiin samassa joukkueessa muodostelmaluistelua joskus yli 10 vuotta sitten, ja kun siskoni lopetti harrastuksen, mä sain hänen vanhat luistimet, koska ne sopii mun jalkaani kuin nakutettu. Mun vanhat luistimet tais jäädä liian pieniksi. Ehkä vuoden päästä siitä lopetin itsekin luistelun, joten meille jäi nyt vaan tuo yks luistinpari yhteiseksi. Ne on ollut siskolla kaikki nämä vuodet, kun ollaan asuttu omissa kodeissa, mutta nyt pyysin häntä postittamaan luistimet mulle. Lauantaina oli ihanan aurinkoinen ja kirkas päivä, joten ajattelin että se on just sopiva ulkojääluisteluun, joten katsoi netistä kaupunkini ulkojäämahdollisuudet, ja lähdin taivaltamaan parin kilsan päähän lähimmälle kentälle. Kun pääsin pelipaikalle, mietin että nii missäs hitossa se kenttä on. Hetken aprikoitua tilannetta tajusin, että siinähän se mun eessäni on, mutta sitä ei oltu aruattu -.- Lisäksi missän ei ollut mitään koppia tai edes penkkiä, missä olisi voinut vaihtaa luistimet, enkä oikeen tykkää missään penkassa istuskella. Jäällä oli n. 5cm lunta, joten päätin kääntyä (super kyrsiintyneenä) kotiin ja jättää luistelut seuraavaan kertaan. Päädyin tekemään kärkiharkan kotona, ja muutenkin suunnittelin että hiihtolomaviikolla (eli mennyt viikko) voisin kotosalla tehdä muutenkin parit kärkiharkat. Nyt on sunnuntai, enkä ehtinyt tehä kertaakaan ;_; Hyvä puoli tässä on kai se, että keho on saanut levätä koko viikon kaikista tanssijutuista :)

Viikko menikin mainituissa toiminnoissa, työjutuissa, gradujutuissa ja kursseissa. Ja toki myös tämän opintotukipaskan absoluuttisessa raivaroinnissa. Ei, en edes aloita sitä täällä blogissa, olen päättänyt pitää blogin politiikasta vapaana alueena. Sain töissä vähän lisää työtehtäviä, haastattelujen litterointia, mikä on ollut musta ihan kivaa :) Gradu etenee hyvin hitaasti, mutta eteneepähän kuitenkin. Viikko kerrallaan... Olen ollut joka päivä iltaan asti yliopistolla, niin ei ole oikeen energiat sitten enää riittänyt edes jumppiin. Ehkä tää tästä helpottanee jossakin vaiheessa.

Pyörimistä piruettilaudalla
Eilen tehtiin siskon kanssa ehkä hieman extempore-reissu Heurekaan! Meidän piti mennä tänä keväänä jonnekin reissuun, mutta kumpikaan ei oikeen ehtinyt suunnitella sitä eikä kumpikaan ole oikeen rahoissaan, niin päätettiin tiistaina, että tehdään lauantaina heurekanreissu. Ja siellähän oli ja vaikka ja mitä! :D Olen ollut Heurekassa vain kerran aikaisemmin, josksus ala-asteikäisenä. En koko reissua tähän jaksa selittää, mutta siellä oli se sellanen piruettilauta, jota kokeilin. Huuh sillä ei paljoo tarvi itse ottaa vauhtia! Mutta se vaikutti musta oikeesti ihan hyödylliseltä apuvälineeltä piruettien harjoitteluun. Pyöriminen tapahtuu periaatteessa itsessää, ja siinä voi silleen kohdennetummin koittaa treenata tasapainoa, spottia ja muutenkin sitä piruettiasentoa. Jos sellainen tulee vastaan niin voisin varmaan ehkä ostaa itselleni kotiin :) Muuten Heurekassa parasta oli mun mielestäni se Planetaario <3 Siellä oli myös huippukiinnostava esitys, "Pimeä maailmankaikkeus". Nyyh miksen voi opiskella tähtitiedettä...
Otin kuvan tosta kyltistä, missä oli tietoa piruetista tuolla tavalla matemaattisessa muodossa. Ajattelin Helinä sua kun otin tuon kuvan :D


 Heurekan jälkeen mentiin takaisin Helsinkiin, käytiin syömässä ja sen jälkeen matkattiin mun siskoni luokse, jossa oltiin yötä. Katottiin sitten vielä ennen nukkumaanmenoa Yle Areenalta dokkari jaloista, ja ajattelin että tämä varmaan kiinnostaisi hyvinhyvin paljon teitä muita (baletti)tanssin harrastajia! Dokkarissa ihmisjalalle tehdään kunnon tutkimus, ja siitä kuoritaan iho ja katsotaan kerros kerrokselta, mitä kaikkea se pitää sisällään. Tämä tutkittava jalka on tietysti kuollut jalka. Dokkari sopii musta kyllä vähän herkemmällekin katsojalle, niitä kuorimiskohtia voi sitte tihrustella sorimien läpi, mutta dokkarissa tulee paljon muutakin tietoa, mikä on musta huisin kiinnostavaa. Ja dokkarin lopuksi, kun jalan anatomia on kartoitettu läpikotaisin, näytetään ja haastatellaan kärkitossuilla tanssivaa ammattiballeriinaa, ja esitetään että mitäs kaikkea tämä tällainen jalalta vaatiikaan. Huhhuh mihin olenkaan jalkani laittanut! Linkki dokkariin:

                                                 http://areena.yle.fi/1-2152567

Sellanen viikko mulla takana. Kiirettä on pitänyt, ja hiihtolomaa olen tosiaan päässyt viettämään ainoastaan baletin saralta, muut osa-alueet on pitänyt kiireisenä. Huomenna jatkuu baletti alkeiskärkitunnilla, jes en malta odottaa! Oikein hauskaa alkavaa viikkoa teille kaikille muillekin! :) Toivottavasti tässä oli nyt kaikki mitä mun piti kirjoittaa. Vaikken ole ehtinyt tehdä postauksia tiuhempaan, niin olen kyllä monesti ajatellut, että pitääkin muistaa kirjoittaa tää ja tää asia. No, toivottavasti tässä oli kaikki tärekin :)

3 kommenttia:

  1. Haha toi piruetin fysiikka oli just näitä mun juttuja, joita oon yrittäny päähäni hakata viimeisen vuoden :D.
    Kiinnostavan kuuloinen dokumentti, voisin katsoa ihan ok hyvällä omalla tunnolla lukemisen keskellä, kun liittyi ihmiseen kuitenkin :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu tuo dokumentti sopii nimenomaa anatomiasta ja ihmisen biologiasta kiinnostuneelle, ties vaikka siitä vois olla jopa hyötyä pääsykokeen kannalta! Tosta dokkarista oli myös ykkösosa, mikä kerto kädestä. Siis samalla tavalla siinä tutkimuspöydällä pötkötti sellanen kuollu, ruumiista irrotettu käsivarsi ja sitä kuorittiin ja tutkailtiin. Näytti aika jännältä, ku avatusta käsivarresta jännettä vetämällä tietty sormi koukistui! Harmi että tää dokkari häipyi eilen Areenan tarjonnasta :(

      Poista
    2. Voi ei! Olisin voinut senkin katsoa :D. Teen vielä muutaman fysiikan laskun ja sitten on tuon jalkadokkarin vuoro :)!

      Poista