maanantai 26. syyskuuta 2016

Balettikuvia ja -videoita

Moikka,
havahduinpa tuossa yksi päivä siihen, että en ole ottanut pitkään aikaan balettikuvia! Osittain se johtuu varmaan siitä, että en ole kovinkaan luonnollisesi kameran edessä, enkä myöskään tykkää jos mies on paikalla kun kuvailen itseäni :D En tiiä, musta se on jotenkin vähän kiusallista, en tiedä miksi. Kuvaan mielummin, kun kukaan ei ole katsomassa, ja tänään siihen tuli tilaisuus. Vasta kuvaussessioiden päätyttyä hokasin, että miksi ihmeessä ahtauduin kämpän suunnilleen pienimpään ovenkarmiin, kun olkkarissa olisi ollut tilaa. No, näettepähän mun uuden fuksianpunaisen päiväpeittoni. 

Kerranki mun aukikierto näyttää ihan kivalta tässä kuvassa :)

Otin pikkusen videota ja pari kuvaa, eivät kauhean hyviä laadultaan mutta ehkä kestätte. Eka otin vähän pehmeillä lämmittelyä.



Nuo plié-pyöräytykset on kyllä ihaninta ikinä nilkoille, yleensä ekasta plié-relévéstä kuuluu nilkoista kauhea paukahdus, mikä tuntuu jumalaiselta. Seuraavaksi ihan tuollainen kärjillä tepsuttelu video vain, ei mitään erityisempää kuin normi fiilistelyä.  



Sitten koitin tehdä vähän suteneu-piruetteja, mitkä oli ahtaassa tilassa vähän haastavia, mutta ne meni silti mulle tyypilliseen tapaan. Tuohon ekaan piruettiin tuli vähän tuollaista tepastelua, mikä on hyvin tavanomaista mulle. Nuo kaks vimppaa meni ihan hyvin, mutta huomaan ja tunnen kyllä että itse pyöriminen tapahtuu tuossä kärjen reunalla.


Sitten on toinen tuollainen fiilistely bourree-pyöriminen joutsenkäsillä, taustalla soi hyvin tilanteeseen sopivasti Alice Cooperin Poison :DD Romanttinen rakkauslauluhan sekin tietysti on :')


Loppuun teinkin sitten vanhan kunnon ostostv:stä tutun ennen/jälkeen videon. Eka video, tietysti mustavalkoisena esitetty, on maaliskuun puolivälistä. Tässä mulla on siis parisen kuukautta kärkitossutunteja takana, ja tehtiin tunnilla tuollaista polkka-askelta, jota tein sitten kotonakin (vanhassa kämpässä ;_;). Nyt tänään otin taas videota tuosta polkka-askeleesta, mitä en muuten olekaan tullut tehneeksi moneen kuukauteen. Näillä videoilla on aika tarkkaan 5kk väliä. Ja videoiden vaihtumiseen valitsin tietysti hyvin kliseisen efektin :''DDD



Eipä tuo mun tämänpäiväinenkään esitys niin tyyylipuhdas ollut mutta ainakin parit jutut huomasin. Ekassa videossa joudun ensinnäkin nousemaan kärjelle tuolla tavalla ei-sallitusti astumalla, nykyisin sous-sous onnistuu hyvin :) Toiseksi, ekassa videossa kääntymisen jälkeen piti ottaa tukea ja väliin tuli pari harha-askelta ja koko kärjelle pääsy on huomattavasti tuskaisemman näköistä kuin nykyään. Omaan silmään kyllä huomaan kehitystä, mikä saa tietysti hyväll mielelle :) Mutta myös kritisoitavaa on. Mulla aika halposti paino luiskahtaa noille pikkuvarpaille, vaikka sen pitäis olla enimmäkseen tuolla isovarpaalla. Osittain se johtuu tästä mun jalkaongelmastani, jota olen nyt muutaman kuukauden kuntoutusjumpalla koittanut korjata. Pikkuhiljaa koitan vahvistaa jalkoja, ja olen kyllä huomannut että tuo kuntoutusjumppa on vaikuttanut kärkitreeniin muutenkin oikein positiivisesti. Tai hankalahan se on erotella, mikä edistyminen nyt johtuu kuntoutujumpasta ja mikä viikoittaisista kärkitunneista. Kyllä lähes joka tunnilla tuntuu aina joku juttu menevän paremmin kuin edellisellä, mikä tuntuu tietysti kivalta :)

Tänään mulla oli päällä balettitunnilla ekaa kertaa tuo puku, mikä näkyy tuossa videollakin, eli Intermezzon Anna-puolihihainen. Puku oli mulle oikein passeli, ei liian lyhyt, avoin tai kiristävä tai vyötäröstä löysä, vaan just hyvä! Tuli mieleen että voisi melkeen tilata tuon saman puvun mustanakin. En ole pitänyt tuota nyt kesällä, koska ajattelin että se voi olla vähän kuuma, koska puolihihat ja kaksinkertainen kangas. Enimmäkseen olen pitänyt sitä Intermezzon ihanaa lilan väristä scuba-pukua ja Capezion puolihihaista pukua. Nuo shortsit on mun nykyiset vakkarini, Capeziolta nekin. Trikoot on ihan vaan Prisman House-merkkiset leggarit, jotka on mun suosikkini!

Balettiin on nyt yleensä kuulunut hyvää. Sekoilen kyllä tunneilla ja teen vähän väliä väärin, mutta mieli ei oo jäänyt maahan, kun tuntuu että olen kyllä oivaltanut lopulta ja tehnyt viimeisen version aina oikein :) Esim. viime torstain perus2 tunnilla sekoilin jostakin syystä ihan älyttömästi niin tanko- kuin keskilattiasarjoissa, mutta parin toiston jälkeen alko sujua jo ihan mukavasti. Ja hei, ollaan elokuusta asti tahkottu perus1 tunnilla sellaista italialaisen koulukunnan "nopeat jalat" pas de bourree hommelia, missä en kertakaikkiaan oo pysynyt mukana. Ymmäärrän sen askelluksen idean ja logiikan, ymmärrän kun tehdään hitaasti, mutta hitto vie kun musa menee päälle ja pitäis tehdä reippaasti ja tahdissa, niin mun kontit lähtee tekemään aivan omia tepasteluja. Tänään se meni kuitenkin ekaa kertaa oikein! En kyllä pystynyt ottamaan siihen pään liikkeitä mukaan, vaikka nekin esiteltiin. Mulle riitti ihan pelkät jalatkin... Mutta olin ihan tyytyväinen :) Ja hei muuten, ilmoitusluontoinen asia! Sain tänään tehtyä tuplapiruetin :)))) Harmi ettei kukaan nähnyt xD Meitä on siellä salissa suunnilleen parikymmentä tyyppiä ja tehdään silleen salin halki viidessä jonossa omaan tahtiin, joten siellä käy aika kova kuhina. Mutta tiedän itse onnistuneeni, se riittää. 

Muuten mulle kuuluu ihan hyvää. Edellisten postauksen valittelut kiireestä alkaa pikkuhiljaa hellittää. Harminloisesti mulla on ollut kyllä kauheen pitkittynyttä flunssaa, kun lepo on jäänyt vähiin, mutta nyt on viimeisetkin yskän rippeet alkanut loppua. Tällä viikolla mulla on vaan pari tuntia töitä päivässä, mut ens viikko on se mun "kesälomani"! Koko muu työporukka on työmatkalla (nyyh en päässyt heidän kanssa Souliin, Etelä-Koreaan) ja ei sattumoisin ole luentoja, joten pidän sen mun ekana viikon mittaisena lomana kymmeneen kuukauteen. Aion varmaan lenkkeillä ja herkutella, maata sohvalla ja katsoa sarjoja ja leffoja. Voi olla että mun parini yhdessä kouluprojektissa kyl ottaa yhteyttä, mutta tuskimpa tehdään mitään sellaista, mikä vaatisi kauheeta ponnistelua :D Lenkkeilystä olen tykännyt nyt viime viikkoina ihan kauheesti, olen käynyt 3-4 kertaa viikossa kävelemässä suunnilleen 5-7km matkoja. Täällä on niin kaunis ruska, että hyvä etten liikutu jo siitä kun kuljen tuolla ulkona, hyvä musiikki kuulokkeista soiden :D On ollut niin nätit kelit ja ulkona tuoksuukin niin ihana syksy, että oon oikeen oottanut innolla lenkkejäni. Ensi viikonloppuna ollaan ehkä menossa yhteen kansallispuistoon miehen kanssa tekemään vähän pidempi vaellus. Mitäs teille kaikille kuuluu? :)

ps. Tää Blogger näyttää nuo videot nyt tässä kirjoitusmoodissa tosi oudoilta, toivottavasti julkaistuani tämän tekstin ne toimii ihan normaalisti :/ Jos ei, niin koitan muuttaa niitä johonkin toiseen versioon. Toivottavasti toimii. 

7 kommenttia:

  1. Mulla ainakin videot toimii ja hyvin näkee edistystä :). Itse en ole kertaakaan uskaltanut edes kokeilla piruettia kärjillä, joten nuo sun piruetit näyttää mun silmiin ihan huipuilta! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ahahaha ihana kuulla että mun piruetit näyttää "huipuilta" :DD Ja kiva että muutkin huomaa edistymisen, eikä se oo vaan mun silmissäni.

      Poista
  2. Minulla ei jostain syystä koskaan näy nuo videot, kun selaan puhelimella. Koneella näkyvät sitten ihan normaalisti :D Miten huikea edistys noissa polkka-askelissa, selkeästi näkyy kuinka tasapaino on kehittynyt! Katsoin noita tossujasi vähän sillä silmällä, olisiko kärjillä olo helpompaa, jos pohjia pehmittäisi himpun verran enemmän? Nilkkasi kaarikin pääsisi paremmin oikeuksiinsa :) Mutta muuten näyttää oikein kivalta, varsinkin nuo sulavat piruetit!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jei kiitos :) Mun nilkassani on hyvin vähän luonnostaan kaarta, mutta oot kyllä ehkä oikeessa, mitä tulee tossujen pehmittämiseen. Aluksi mulla meni pari kuukautta kun melko hellästi yritin pehmittää tossuja, mutta ne pysyivät silti aika jäykkinä. Tuossa toukokuussa varmaan päätin taivuttaa pohjaa ihan kunnolla, ja ero oli huomattava! Mietin että pitäisikö kunnolla vaan koittaa vieläkin pehmentää noita, oliskohan siitä vielä apua. Hahah sulavat piruetit :') kiitos kiitos!

      Poista
    2. Kannattaa pehmitellä vain lisää noita tossuja! :) Jos uskaltaa, niin voi melkein kokeilla repiä tossun sisäpohjaa irti siihen asti, missä kantapään "pallo" loppuu ja jalkapohjan kaari alkaa. Sitä varten kannattaa etsiä vain hyvät ohjeet, mutta itsellä tuo sisäpohjan irrottaminen auttoi tuomaan nilkan kaaren paremmin esiin, mutta se antoi myös tukea sille kaarelle, ettei nilkka taivu liikaa yli. Pelkäsin aina ennen tuhoavani tossut, mutta sitten tajusin, että ne kuluvat puhki jossain vaiheessa kuitenkin, eli ihan sama kokeilla mikä pehmittämistapa toimii itselle parhaiten :D

      Poista
  3. Mullekaan ei videot lähde pyörimään puhelimella, mutta tietokoneella näkyvät normaalisti.
    Minäkin, vaikka mulla on vielä aika harjaantumaton silmä, huomasin selkeän edistyksen polkka-askelissa. Parempi tasapaino ja selkeästi pääset paremmin kärjelle ja nilkat on vahvistuneet. Hyvä hyvä, siitä on hyvä jatkaa. Kritiikkiä varmasti löytää omasta suorituksestaan aina, mutta tärkeintä on että edistystä tapahtuu ja että sen itsekin huomaa. Siitä se paras motivaatio tulee treenaamiseen, ainakin mulla. Kun siis huomaa että ei tässä ihan turhaan oo tätä hommaa tehty, nilkat vahvistuu ja kärjillä oleminen on joka kerralla aina vähän helpompaa kuin edellisellä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Joo kritiikkiä kyllä näen suorituksessani ja hyvin paljon kehtiysalueita, mutta koitan nyt pysyä positiivisena ja huomioida yhtälailla ne edistymiset.

      Poista