Tänään paasaan aiheesta Kärpästen herra. Kyseessä on siis William Goldingin (1954) romaani. Luin kyseisen
teoksen eilen, ja siihen menikin koko ilta ja yö, mutta eipä siinä ollutkaan
kuin 250 sivua. Koska en ole enää missään sellaisessa oppilaitoksessa, mihin
huolittaisiin minun kirjallisuusesseitä tai muita kirja-analyysejä, kirjoitanpa
sellaisen nyt tänne. Luvassa on juonipaljastuksia, joten jos et ole vielä
kyseistä, mahtavaa kirjaa lukenut, elähän jatka pidemmälle.
Hmmm onpas vaikea päättää, miltä kantilta lähden
käsittelemään kirjaa! Pähkinänkuoressa: joukko poikia haaksirikkoutuu autiolle,
trooppiselle saarelle, jossa heidän on tarkoitus yrittää selviytyä. No, omasta
mielestäni ilmeisintä kertomuksessa oli ihminen, yhteiskunta ja sivistys. Eri
henkilöiden kautta kuvattiin kolmea erilaista yhteiskunnan johtotyyliä. Aluksi
aloittaa Ralph, maltillinen, demokraattinen johtaja, jonka varmaan suurin osa
(länsimaalaisista) lukijoista kokee ns. parhaaksi tai oikeimmaksi johtajaksi.
Hänet valittiin äänestämällä, hän piti kokouksia ja tavoitteena oli koko ryhmän
yhteinen hyöty: pitää merkkituli yllä ja pelastaa kaikki rannalle
haaksirikkoutuneet lapset. Kokouksissa Ralph antoi kaikille halukkaille
puheenvuoron. Puhelupa oli aina sillä, jolla oli simpukka. Simpukan avulla
puhuja sai kertoa asiansa rauhassa ilman keskeytyksiä (yleensä) ja näin kaikki
saivat äänensä kuuluviin kokouksissa. Kokousten ideana oli tiedottaminen ja yhdessä
asioista ja tehtävistä keskustelu. Kaikilla oli valtaa, mutta ja Ralphin
johtajan rooli näkyvin vain kiperissä tilanteissa sekä kokouksen puheenjohtajan
roolissa
Toisenlainen johtaja oli Jack. Hän erkani Ralphin johtamasta
laumasta ja sai muutaman seuraajan, lopulta kellään ei ollut muuta vaihtoehtoa
kuin liittyä tähän alkuasukasheimoon väkivallan uhalla. Hänen suosionsa
perustui siihen, että hän tiesi muiden lasten olevan väsyneitä ja nälkäisiä,
joten hän tarjosi heille juhlia ja lihaa. Ei turhia ja tylsiä Ralphin sanelemia
sääntöjä, mutta ei myöskään mitään pelastusta saarelta. Oman näkemykseni mukaan
Jack ja hänen seuraajansa olivat jo tietoisesti tai tiedostamatta luopuneet
pelastautumisajatuksesta, ja omaksuivat tyytyväisenä uudet roolinsa sen enempää
tulevaisuutta ajattelematta. Ralph sen sijaan oli suunnannut katseensa tulevaan
ja ainoa mitä hän näki, oli mahdollisuus pelastautumisesta, joka edellytti
jokaiselta lauman jäseneltä tehtäviä ja sääntöjen noudattamista. Nämä arvot
eivät olleet enää Jackille merkityksellisiä. Maalaamalla kasvonsa hän samalla
riisui sivistyksen naamion ja paljasti villin raakalaisen sisällään. Kasvot
maalattuina lapset pystyivät tekemään julmempia tekoja, kuten tappaa
villisikoja ja kohdella niiden ruhoja epäkunnioittavasti, jopa sadistisesti. Värinaamion taakse katosi yksilön identiteetti ja vastuu, ja kun koko ryhmällä oli
samanlainen kasvomaalaus, ryhmähenki kasvoi ja omien tekojen kyseenalaistaminen
katosi. Alussa kerrottiin, miten poika nimeltä Roger heitteli pienempiä lapsia
kivillä, mutta tähtäsi tarkoituksella metrin sivuun eikä osunut lapsiin.
Tällöin vielä sivistyksen näkymätön koura suojasi lapsia ja kielsi Rogeria
tekemästä sitä, mutta hyvin hatara oli lopulta tämä sivistyksen illuusio, ja
nopeasti tuntemamme yhteiskunnan säännöt ja normit katoavat viidakossa.
Sivistyksen hauraat rakenteet romahtavat nopeasti, kun ihmisryhmä eristetään
muusta maailmasta.
Itse luokittelisin vielä kolmannen ”johtajatyypin”, eli
henkilöhahmo Possun. Hän toimi kirjan edetessä enemmänkin Ralphin
neuvonantajana. Hän oli projektin aivot, takapiru ja ohjaili Ralphia, kun tämän
ajatus alkoi loppua kohden harhailla. Varsinainen johtaja hän ei missään
vaiheessa ollut, häneltä puutui olemus, karisma sekä sosiaaliset että
esiintymistaidot. Muut lapset nauroivat hänelle, mutta hän oli porukan fiksuin.
Järjestään huolimatta hän oli fyysisesti heikoin, joten hän oivalsi edukseen
lyöttäytyä johtajan kanssa yhteen. Hänellä oli myös puhdas sydän ja moraali,
eikä hän jättänyt Ralphia missään vaiheessa raa’an, Jackin johtaman
alkuasukasheimon vuoksi.
Mielestäni tarina eteni loogisesti. Ensin valittiin johtaja,
sitten selvitettiin muiden roolit, kehitettiin säännöt, keskityttiin ravinnon
hankkimiseen ja majojen rakentamiseen. Pian kuitenkin johtajalle tuli ongelmia
Jackin kanssa ja myönnän ihmetelleeni, ettei tässä kohtaan tullut seuraavaa
luonnollista askelta: jonkinlaisen rangaistuslaitoksen kehitys.
Johtaja-Ralphilla oli selkeästi auktoriteettiongelma Jackin kanssa ja se
horjutti hänen asemaansa myös muiden silmissä. Lapset valitettavan harvoin
näkevät pitkiä syyseurausketjuja, joten he luonnollisesti kokivat Jackin
kivammaksi johtajaksi, joka tarjosi heille lihaa eikä edellyttänyt heiltä
ainakaan samoja sääntöjä kuin Ralph.
Seuraava asia on uskonto, joka järjettömyys kuvattiin
hienosti ”pedon” avulla. Peto oli vuoren huipulle (jossa pidettiin merkkitulta
yllä) jumittunut laskuvarjo, jonka varjo-osa pullisteli tuulessa. Riitti, kun
alussa pienen pienet, 6-7-vuotiaat lapset ilmaisivat pelkäävänsä öisin hirviötä
(mikä on luonnollista, että lapset pelkäävät pimeässä viidakossa) ja näin pelon
siemen oli kylvetty. Muutaman unisen silmäparin harhainen ”pedon” havaitseminen
pimeässä riitti siihen, että kaikki vakuuttuivat pedon olemassaolosta. Se ei
varsinaisesti ollut tehnyt kenellekään mitään, mutta kaikki pelkäsivät sitä.
Myöhemmin sille jopa uhrattiin sian pää, josta tulee kirjan nimi, Kärpästen
herra. Tämä järjetön teko tehtiin sokean pelon vallassa vailla minkäänlaista
kyseenalaistamista tai uteliaisuutta, mikä tämä peto oli ja oliko se edes
vaarallinen.
Raakalaismainen hurmio kiihtyy ryhmäidentiteettiä voimistavan
toiminnan myötä. Villien juhlissa, jossa jokainen saa syödä paistettua sikaa,
heimo alkaa tanssia ja laulaa yhdessä näin voimistaen yhteenkuuluvuuttaan ja
samalla kadottaen heidän viimeisetkin sivistyksensä rippeet. Väärään aikaan
paikalle saapuva Simon, tuo porukan ainoa tutkijasielu, tulee ilmoittamaan
pedon olevan laskuvarjo, mutta sivistymättömät, alkeelliset raakalaiset eivät
suostu kuuntelemaan tätä heiveröistä järjen ääntä, ja lopulta he surmaavat
Simonin yhteistuumin omin käsin ja hampain. Edes Ralph ja Possu eivät kykene
estämään tätä toimintaa, mutta epäselväksi jäi, olivatko he toiminnassa mukana
vai seurasivatko he sitä vain ulkopuolelta. Tässä kohtaa itse mietin, että peli
on jo menetetty, ja vaikka kertomus ei olekaan tosi, ihmisen kynnys tappaa on
varsin pieni. Tarvitaan vaan oikeanlainen psyykkinen tila ja olosuhteet.
Brittiläisen lapsijoukon sivistystä symboloi simpukka.
Alussa niin kiiltävä simpukka, joka toimii mainiosti lauman kokoamisessa, alkaa
pikkuhiljaa haalistua. Sen voimaa ei enää kunnioiteta, ja sen pitelijän päälle
puhutaan ja huudellaan. Loppupuolella eräässä kohtauksessa kuvataan, miten Jack
murskaa simpukan. Tässä kohtaa lapsilaumalla ei ole enää järjestystä, ei
pitkäntähtäimen pelastustavoitetta tai samaa oikeus- ja moraalitajua, mitä
heillä oli kotimaassaan ollut.
Loppua kohden tunnelma kiihtyy, ja kuolemantapausten myötä
Ralph on yksin edustamassa omaa yhteiskuntanäkemystään. Hän juoksee
loppukohtauksessa henkensä edestä palavassa viidakossa villejä karkuun, jotka
ovat valmiita seivästämään hänet. Lopulta Ralph saapuu rannalle, kompastuu, ja
havaitsee edessään juuri kreivin aikaan saapuneen pelastuspartion. Lopun
kumuloituva jännitys raukeni, kun pelastuspartio havaitsi ”maalattuja
pikkupoikia kepit kädessään”. Tämä jotenkin vavahdutti minut lukijana. Ja
niinhän se oli, pienet pojat juoksemassa kepit kädessä. Mutta miten vaarallisia
niistä tuleekaan, kun aikuisia eli auktoriteetteja ei ole paikalla.
Tästä voisi lähteä loputon pohdinta ihmisen pahuudesta ja
siitä, onko se synnynnäistä. Olemmeko me oppineet kulttuurimme ja
yhteiskuntamme myötä sivistyneiksi ja hyviksi ihmisiksi, heittäen näin vain kulissimaisen
viitan harteillemme, jolla peitämme todellisen, synkän ja ahdistavan
elukkamaisen luontomme?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti