perjantai 10. huhtikuuta 2015

Balettipostaus: Vihdoinkin oma peilisali!!

Tällä viikolla olen treenaillut ehkä hivenen vähemmän balettia kotosalla kuin ennen, sillä vihdoin tänään aamulla kello kymmenen koitti mun oma vuoroni yhdessä yliopiston liikuntasalissa! Ensin kerron vähän muusta tämän viikon kotitreenistä :)

Perus jumppia olen siis tehnyt, mutta se mikä on mainitsemisen arvoista, on se että pääsin tuossa kiroamassani Lower Body-jumpassa (tästä siis taas kyse) keskiviikkona pidemmälle kuin koskaan ennen ilma omia taukoja! Toki sitten loppua kohti olin taas ihan lääh puuh, mutta alku meni jo tosi tosi hyvin. No, tämä riemu ei kestänyt kauaa, sillä nyt mulla on ollut torstai ja tämä päivä pakarat aivan SAIRAAN kipeet!! :'D Siis aivan hirvittävän kipeet. Olen kokeillut pikku lämmittelyä, venyttelyä ja hierontaa, mutta oikeen mikään ei ole auttanut... No, kai tää lihaskipu lähtee ajallaan.
     Lisäksi olen tämän blogikirjoituksen jälkeen intoutunut harjoittelemaan mun developpétani ja jättänyt relevét nyt hetkeksi rauhaan. Vasen jalka nousee kauniisti ihan just ja just 90-asteeseen, mutta oikea kontti jää selkeästi sen alle. Sivulle ojennettuna jalka tuntuu ihan mielettömän raskaalta, enkä saa kyllä hirveästi yli 40-asteen sitä nousemaan :< Oikeastaan sen takia olenkin nyt raivokkaasti tehnyt tuota Lower body-jumppaa, koska siinä treenataan justiinsakin niitä lihaksia, mitä tuo sivulle nostaminen vaatii. Uskon, että niiden aktiivinen treenaaminen on välttämätöntä, koska muuten ns. luonnollisessa elämässä ei ihan hirveesti tule liikuteltua jalkoja tuollain sivusuunnassa. Kuten tuossa linkkaamassani toisessa blogikirjoituksessa on esitelty, developpé ei tietenkään toteudu vaan reisilihaksilla, vaan tarvitaan myös corea ja vastapuolen lihaksia.
Ps. On muuten helkutin ärsyttävää, kun puuskuttaa keittiön lattialla joogamatolla tehden tota lihaskuntoa, ja sitten kissa tulee pöydänkulmalle katsomaan arvostelevasti. Ja herkeämättä. Tetysti heti kun otin kameran esiin, ronttimus ei tietysti kertaakaan suostunut katsomaan kameraan.

"I'm not here, I'm not here..."
 Mulla on ollut nyt viimeaikoina tosi vähän itseottamia kuvia blogissa, joten koitin nyt ottaa kuvaa kaikista hiukankin järkevästä kuvauskohteesta... Tässä nyt parhaimmat kuvat lähes päivittäisistä jumppahetkistä:


Sitten siihen päivän kuumimpaan aiheeseen, eli omaan treeniin peilisalissa! Treenissä tuli aika paljon mutkia matkaan, mutta osaan nyt varautua ensi perjantaita varten huomattavasti paremmin. Olin siis etukäteen rakentanut perus balettitunninmukaisen ohjelman, eli ensin alkuverryttelyä, sitten plié-sarja, tendut (joihin sisälty myös jetét ja vähän developpéja), fondut, ja sitten keskilattialla kolmea sorttia eri piruetteja ja vimpaksi koitin hiukan hyppiä :D En osaa olla hirveen luova, joten aika paljon matkin ihan vaan tunnilla tehtyjä liikkeitä ja otin aika pitkälti myös musiikit omista tunneista.
     Saavuin paikalle ja harmikseni huomasin, ettei siellä ollut minkäänlaista tankoa. Salin reunoilla oli jos jonkinlaista sälää ja uskoisin, että niistä yksistä puupökkelöistä olisi voinut koota ihan kunnollisen barren, mutta en uskaltanut alkaa yksin liikutella isoja pökkelöitä. Se yliopistoliikunnan aikuisbaletti, johon ilmoittauduin mutta minkä ryhmää ei järjestettykään, niin ne tunnit olisi ollut siellä salissa, jota nyt käytin. Tämän takia uskon että ne pökkelöt olisi ollut kasattavia barreja, mutta tällä kertaa pidin tukea vaan jostain ihme pukista, vai mikäköhän hökötys se oli. Olisin voinut hyödyntää myös puolapuita, mutta sitten olisin taas joutunut liikuttelemaan suuria peilejä, mikä ei tuntunut ainakaan vielä hyvältä idealta. Hämmästyksekseni huomasin, että musavehkeitä siellä ei ollut lainkaan!! Luulen, että ne on jossain komerossa lukkojen takana silloin, kun siellä ei ole mitään oikeeta ohjelmaa. No, onneksi olin varautunut tähän ja toin oman läppärini, johon olin tehnyt Spotifyhin valmiin biisilistan. Läppärin kaiuttimetkaan ei kuulostanut siellä isossa salissa niin karmealta kuin mitä olin pelännyt.

Ihanat ikkunat! Tanssiopiston saleissa ei ole lainkaan ikkunoita, joten noi tuntui jotenkin tosi hienoilta.
Pyörillä liikuteltavat peilit.
     Tankosarjat meni ihan ok:sti, tuntui vaan vähän oudolta kun ei kukaan ollut sanomassa, mitä pitää tehdä. Lisäksi aina kun painoin play, sain juosta paikoilleni! Pidin läppäriä tuossa pianon päällä ja treenailin tuon oikeanpuolimmaisen peilin edessä. Jostain syystä tuntui, että tein ne sarjat kauheen nopeesti. Toisaalta, tankosarjat ei varsinaisesti ole se juttu, jota varten varasin tuon salin, sillä niitä voi harjoitella kotonakin. Salia tarvitsen piruettien (ja hyppyjen + kevätnäytöksen) harjoitteluun, ja niitä tulikin tehtyä aika reilut määrät. Mulle tuli oikeastaan aika huono olokin sen jälkeen... Söin aamulla vaan banaanin, koska en voi kestää täydellä vatsalla treenaamista, ja lisäksi se pyöriminen + suhteellisen lämmin tanssisali sai mulle vähän sellaisen heikon olon. Piruetteja tehdessä huomasin, että tuo salin lattia oli harmilloisen liukas, liukkaampi kuin mitä meillä on tanssiopistolla. No, se täytynee vaan kestää. Sitäpaitsi mistäs tiedän, minkälainen lattia siellä kevätnäytöksen paikassa on! Joka tapauksessa, oli kyllä tosi hyvä harjoitella piruetteja, koska olin selvästikin harjoituksen tarpeessa. Mun ongelmani on aika perinteinen, eli tuntuu että nojaan hiukan liikaa taaksepäin, jolloin tuloksena on sellainen taaksepäin horjahtaminen. Lisäksi musta tuntuu, että mulla on ehkä hiukan liikaa vauhtia noissa diagonaalissa tehtävissä pirueteissa, koska piruettiketjun pysäyttäminen siististi tuntuu lähes mahdottomalta. Tuntuu että ne piruetit aina päättyy sellaiseen kamalaan plöräykseen, eikä siistiin, hallittuun loppuasentoon.
     Viimeisenä harjoittelin kevätnäytösohjelmaa, sekä sitä bourréeta. Bourréeseeni en ole vieläkään tyytyväinen, mutta siihen olen ajatellut kysyä ihan seikkaperäistä opastusta opettajaltani. En harjoitellut sitä ohjelmanumeroa vielä kamalan montaa kertaa, koska meillä on tehtynä vasta intron käsisarja sekä se bourré, sekä toinen käsisarja. Lisäksi häpeäkseni mun täytyy myöntää, että en muistanut ihan tarkalleen, miten se toinen käsisarja meni!! Muistin kyllä osan, mutta mulle jäi vähän sellainen fiilis että hyppään yhdessäkohtaa niin, että jotain jää tekemättä. Muistaisi vain mitä :'D
     Koska mulle tosiaan tuli niistä pirueteista hiukan huono olo, aloitin venyttelyt jo hyvissä ajoin ennen mun aikani loppumista, ja tuli siinä samassa otettua vähän kuvia :) Käytin nyt ekaa kertaa treenatessa tota Capezion pinkkiä helmallista leotardia, ja se oli i-ha-na!! Tosi nätti + tuntu hyvältä päällä. Nyt kun olin yksin, kehtasin olla koko treenin ajan ilman mitään paitaa tuossa päällä. Siellä salissa oli meinaan yllättävän lämmin ja tunkkainen ilma, aamuaurinko oli paistanut sinne sisään varmaan jo hyvän aikaa ja lämmittänyt sen aikamoiseksi pätsiksi. Oli tosi hankala tehdä noita venytyksiä/spagaateja ja ottaa kuvaa, joten noi asennot meni ehkä vähän huonoksi. Lisäksi toi sammakko-venytys näyttää mun silmääni aina jotenkin hävyttömältä! :'D

Viimeisenä hieno révérence.

Yritin myös videokuvata oman treenini, mutta se ei valitettavasti tällä saumaa onnistunut. Lainasin mieheni kameraa, mutta se on vähän surkea, koska siitä loppui akku ekan 20min jälkeen, ja jostain kumman syystä se koko video häviää, jos siitä laitteesta loppuu akku kuvauksen aikana. Eli se meni sitten hukkaan, mutta no worries, koitan sitä vielä uudestaan näiden viikkojen aikana. Otan sitten vaan jonkun lyhyen videopätkän esim. vaan pirueteista. Videon tarkoituksena on olla vähänniinkuin oma opettajani, sillä siitä näkee varmasti karmaisevankin hyvin, missä olisi parantamisen varaa.

Kuulen mielelläni myös teidän itsenäisistä balettitreeneistä! :)  

6 kommenttia:

  1. Tuo Capezion helmallinen puku on ihan mielettömän nätti! Mä oon vähän karsastanut niitä helmallisia pukuja, koska se helma on mun mielestä ollut aina liian alhaalle kiinnitetty, niin että se on just ja just lanteiden yli, ja se helman pituus on ollut kans vähän kummallinen. Mutta tuo on tosi nätin näköinen :)

    Bourreeta tehdessäsi muista se, että takajalka on se ns. työntävä jalka, ei etujalka. Jos teet bourreen oikealle, ja sulla on jalat 5. asennossa ja oikee jalka edessä, niin vasen jalka liikuttaa sua eteenpäin, oikea jalka (näin karkeasti sanotusti) vain ottaa sen pakollisen askelen eteenpäin.
    Kannattaa yksittäisiä piruetteja harjoitella lähellä tankoa, että kun teet releven niin tarvittaessa saat otettua tangosta tukea, jos sun tasapaino kippaa taakse. Muista, että aina ennemmin hieman eteen kuin liikaa taakse. Ja loppujen lopuksi yksi piruetti ei vaadi kovinkaan paljon vauhtia. Kun teet piruetteja diagonaalissa, kokeile helpottaisiko sua ajatella vain yksi piruetti kerrallaan.
    Meillä oli viime kevätnäytöksen numerossa lopussa piruettipiiri (koko numero kesti 8min, täynnä pikkuhyppyjä ja vähän isompia hyppyjä, joten oli ihan puhki grande finaleen mennessä..), ja kyllä jokainen taisi kammota sitä piiriä. Yrittää säilyttää oma paikka, pysyä musiikissa, muistaa koreo, tehdä piruetit hyvin... Musta tuntui usein, että en pysty ajattelemaan sitä kokonaisuutena, koska se tuntui niin hankalalta. Joten en ajatellut kokonaisuutena, vaan pilkoin sen. Piruetti kerrallaan.
    Sama diagonaalissa. Vaikka olisi sellainen sarja, jossa on piruetteja yhdistettyinä hyppyihin, bourreihin, pas de bourreeseen jne jne, niin koettaa ajatella aina vaan sitä mitä parhaillaan tekee. Tämä ei tosin toimi ihan kaikessa, esim. jos on tulossa fouetté (joko piruetti tai hyppy) tai joku iso hyppy, niin siihen joutuu valmistautumaan. Mutta jos teet yksinkertaista piruettisarjaa, niin tee ensin yksi piruetti, pysähdy, lopeta, ja tee uudestaan. Yksi kerrallaan, rauhallisesti.
    Baletti on just sitä, että perusteita tarvitaan, perusteet tekevät baletin. Siksi tendu, plié ja releve ovat niin tärkeitä, koska ne valmistavat niin moneen asiaan.

    Ääh, nyt meni taas ohi aiheen..
    Piti alunperin vain kehua tuota sun pukua ja todeta, että joka kerta kun jumppaan (tai treenaan) kotona, niin kyllä se siihen tulee ihmettelemään, usein katsoo pää kenossa ja korvat tanassa mitä se mamma siinä lattialla puhkuu, ja varmasti pitää tulla pukkimaan kuonolla ja tassulla. Välillä käytän sitä koiraa sitten painona, mutta siitä se ei ole kovin ilahtunut.. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! Itsekin tykästyin nyt (viimeistään) tosi kovasti tohon pukuun, mun mielestäni se oli sekä kaunis että käytännöllinen ja hyvän tuntuinen päällä. Suosittelen sitä todella lämpimästi, jos olet ajatellut hankkivasi uusia pukuja.
      Mää oon aina ajatellut, että jos teen piruetit silleen reippaasti monta kertaa putkeen aina yrittäen hiukan enemmän ja enemmän, niin joku kerta monesta yrityksestä sitten onnistuu, ja pian onnistuu toinenkin kerta jne. Ehkä mun kannattaisi kokeilla tota laadullista lähestymistapaa ja miettiä noita piruetteja tolleen yksilöllisesti, oliskohan siitä apua.

      Poista
    2. Älä lisää vauhtia ennen kuin osaat tehdä piruetit hallitusti, ja jos teet piruetit nopeasti hutaisemalla, tulos ei välttämättä ole hyvä. Muista, että baletissa laatu ratkaisee, ei määrä.
      Mä itse kans alkuaikoina järkeilin, että jos ne nopeesti tekee, niin pakko niiden on onnistua. Osaksi opin tämän ajatusmallin ex-opettajaltani, joka laittoi aina tekemään piruetit kamalla vauhdilla, keskittyi siihen, että ympäri metiin mutta hän ei keskittynyt siihen, että miten ympäri mennään. Sen takia opin väärän tekniikan, ja jouduin käymään alkeet melkein uudestaan vaihdettuani tanssikoulua. En sano, että olen nyt hyvä - ehei! Mutta tanssissa sä et voi huijata itseäsi tai muita, ja pahimmassa tapauksessa sä saatat loukkaantua pahastikin.

      En missään nimessä halua lannistaa sua, mutta haluan sinun ymmärtävän faktat.
      Kun sulla on piruetin perusteet hyvin hallussa - ja ne tulee vain harjoittelun ja toistojen myötä - sun on huomattavasti helpompi lähteä tekemään tuplia ja triploja.
      Tsemppiä ja intoa sulle treeneihin! :)

      Poista
  2. Kommentoin tuohon pas de bourée suivihin, että se voidaan tehdä eri tavoin. Kannattaa tarkistaa omalta opettajalta, miten hän haluaisi sen tehtävän.

    Laatu on pirueteissa erittäin tärkeää. Itselleni joudun kuitenkin koko ajan painottamaan, että myös ympärimenoa tulee tehdä. Eli kun pohja on suurin piirtein kunnossa, pitää rohkeasti kokeilla myös tuplaa jne. Itse yritän vähän liikaa varmistella laatua, jolloin ei tule pyörittyä niin monta kierrosta kuin ehkä pystyisin.

    VastaaPoista
  3. Kommentoin tuohon pas de bourée suivihin, että se voidaan tehdä eri tavoin. Kannattaa tarkistaa omalta opettajalta, miten hän haluaisi sen tehtävän.

    Laatu on pirueteissa erittäin tärkeää. Itselleni joudun kuitenkin koko ajan painottamaan, että myös ympärimenoa tulee tehdä. Eli kun pohja on suurin piirtein kunnossa, pitää rohkeasti kokeilla myös tuplaa jne. Itse yritän vähän liikaa varmistella laatua, jolloin ei tule pyörittyä niin monta kierrosta kuin ehkä pystyisin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toki siis pyrin tekemään piruetin niin hyvin kun mahdollista, mutta toisinaan tuntuu että jotkut asiat on hyvä tehdä (tai ainakin kokeilla) silleen hiukan vaihdilla ja katsoa, miten se menee. Tänään itseasiassa kokeilin tehdä piruetteja erityisen hitaasti ja huolella, siitä varmaan lisää seuraavassa blogitekstissä.

      Poista