perjantai 29. toukokuuta 2015

Yliopiston lukuvuosi päättyy

Yliopiston lukuvuosi on varmaan suurimmalla osalla jo päättynyt, ja minullakin loppu häämöttää nurkan takana. Olen tässä kevään aikana silloin tällöin kirjoitellut kauheita purnauksia opinnoista, mutta ainakin näin retrospektiivisesti katsottuna kaikki on mennyt oikeastaan aika hyvin, vähintäänkin suunnitelman mukaan.

Kandidaatin tutkielmani sain siis palautettua jo tämän kuun alussa, ja maturiteettiin olen menossa maanantaina. Valitettavasti jokaikinen eTentti-aika oli varattu toukokuun osalta, joten joudun itse menemään 1. kesäkuuta. Eipä sillä ole kai väliä. Jokatapauksessa, maanantaina klo 12 olen menossa sinne maturiteettiin, ja sen jälkeen kaikki kandityöhöni liittyvä on hoidettu, jeei!!
     Tilastotieteen jatkokurssin 2. välikokeen jouduin uusimaan hylätyn takia, mutta onneksi uusinnasta tuli tämä kaipaamani ykkönen. Eli vihdoin, vihdoin on kaikki 20op pakolliset koulutukseeni kuuluvat tilastotieteet suoritettu. Tuntuu kerrassaan ihastuttavalta, mä pystyin siihen!!
     Etiikan kokonaisuudesta kurssi Global Ethics tuotti mulle runsaasti päänvaivaa, ja manasin sitä täällä blogissakin, että on se nyt kumma kun luentoja peruutellaan ja sähköposteihin ei vastata. Kavereille puolivitsillä tokaisin, että onkohan se luennoitsija kuollu vai missä mättää. Noh, vihdoin sain sijaiselta vastauksen ja hän mainitsi alkuperäisen luennoitsijan joutuneen leikkaukseen. Huuuppss.. Kannattaa siis tosiaan muistaa, että ei ne luennoitsijat aina häijyyttään jätä vastaamatta. Nyt siis kuitenkin olen saanut selville, mitä mun kuuluu tehdä tällä kurssilla: lukea annetuista artikkeleista yksi + katsoa joko leffa (open listauksesta) TAI tutustua johonkin eettiseen järjestöön (nääki oli open listalta, esim WWF, Pelastakaa Lapset Ry jne.) ja kirjoittaa näiden kahden pohjalta 4-5 sivuinen essee, jossa pohdin globaalia etiikkaa ja velvollisuutta. Ei kuulosta pahalta. Olen jo hiukan aloittanut tätä, valitettavasti se valitsemani artikkeli on aika hankala, mutta kaaaai mä pärjään. Ja koska en nyt ollut toisella niistä pitkistä viimehetken luennoista, joudun kirjoittamaan yhden artikkelin pohjalta 1-3 sivuisen esseen/tiivistelmän siitä. Ei paha sekään. Tässä ei ole mun ymmärtääkseni mitään kauheen tarkkaa palautuspäivää, mutta koitan saada viikonloppuna tai VIIMEISTÄÄN ensi perjantaihin mennessä kaiken valmiiksi. Sitten voin aloittaa virallisen kesäloman <3
     Tuntuu, että olen kovasti purnannut tänne blogiin, että kun mitään en saa aikaiseksi ja että olen kauhen lusmu, mitä tulee opintoihin jne. Selvästikään tämä subjektiivinen tuntemus ei nyt oikein kohtaa todellisuuden kanssa, sillä olen nyt suorittanut syys-toukokuun aikana yhteensä 70 opintopistettä. Se on 25op enemmän kuin mitä Kela vaatii, ja 10op enemmän kuin mitä laitoksemme suosittelee. Kesäopintojen vuoksi mun koko vuoden saldoksi tulee yhteensä 80op, mikä on oma henkilökohtainen ennätykseni; aikaisempana kahtena vuonna olen saanut n. 70op/vuosi. Ainaisen itseni parjaamisen sijaan voisin siis kerrankin onnitella itseäni, että kylläpä olen tehnyt paljon töitä. Ja itseasiassa, opiskelujen lisäksi olen lähes koko kevätlukukauden ollut vielä palkkatyössäkin, tosin työpäiviä ei lopulta kertynyt ihan hirveän montaa. Mutta kai sekin jotain on.
     Tänään ja eilen olen osallistunut tällaiseen MEG-laboratoriomme avaijaisseminaariin, johon kuului kierros itse laboratoriossa ja sen esittelyä, sekä tänään itse seminaaritapahtuma, jossa sain kuulla paljon aivan supermielenkiintoisia juttuja aivotutkijoilta sekä omasta yliopistostani että vierailijoilta. Kuuntelin silmät pyöreenä niiden juttuja ja seurasin mielenkiintoisia dioja, ja mulla oikeen vahvistu, että mä niin haluan aivotutkijaksi! Se oli mun ajatuksena kun tänne yliopistoon hain, ja se on mun ajatuksena vieläkin. Erityisesti mua motivoi tavata mun graduohjaajani, jonka kanssa aloitetaan graduseminaarit ja muu suunnittelu syyskuussa. Ohjaaja vaikutti todella, todella mukavalta ja helpostilähestyttävältä tyypiltä, eikä yhtään pelottavalta :D Tiedättehän, jotkut tohtorit ja professorit on habitukseltaan jotenkin sillaisia, hmmh, juroja ja tuimia ja niiltä ei uskalla kysyä, jos jotain jää epäselväksi. Tai sitten itse olen vaan kauhee nössö :DD No, jokatapauksessa, oma tuleva graduohjaajani vaikutti siltä, että aloitan aivan supermielelläni hänen kanssaan työskentelyn syyskuussa.
     Tässä kesän kynnyksellä voin siis vain todeta, että kaikki meni lopulta tosi hyvin. Tänä keväällä on perinteisten kirjatenttien sijaan ollut paljon erilaisia esseitä ja oppimispäiväkirjoja sekä oppimistehtäviä kurssien suorittamismuotona, mikä on ollut kerrassaan mukavaa vaihtelua. Molemmissa on puolensa ja puolensa, mutta nyt tuntui kivalta tehdä näitä kirjoitustehtäviä, kun perinteisiä tenttejä olen elämäni aikana suorittanut jo niin monta. Nyt multa siis puuttuu kandidaatin tutkinnosta enää tämän Global ethics-kurssin kaksi esseetä, sekä heinä- ja elokuussa suoritettavat kesäopintoni, eli kaksi etiikan kurssia lisää. Huiii kyllä aika menee nopeesti!!

Tähän loppuun olisi sopinut joku kiva kuva, mutta en nyt keksinyt mitään hyvää :D Laitan siis videon Olipa kerran elämän -alkubiisistä, koska ollaan nyt viimeaikoina katottu tätä aivan hulvatonta sarjaa dvd:ltä, ja mulla soi jatkuvasti tämä intro päässä! Hyvää kesää kaikille!!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti