maanantai 1. kesäkuuta 2015

Kesäkausi alkaa tanssimalla!!

Otsikko on hieman harhaanjohtava, sillä aloitin kesäliikunnat oikeastaan viime keskiviikkona joogalla. Kelataanpas alkuun. 

Olen pitänyt pienen paussin kaikesta liikunnasta. En tehnyt noita kotijumppia kevätnäytösviikolla ollenkaan, enkä muutenkaan harjoitellut muuta kuin itse näytösohjelmaa. Esityksen jälkeen lauantaista keskiviikkoon pidin myös totaalista lepoa kaikesta liikunnasta, sillä ajattelin että kaipa se on ihan tervettä hetkeksi pysähtyä. Tai no oikeastaan, jos rehellisiä ollaan, niin yritin kyllä viikko sitten maanantaina mennä pilatekseen, mutta voi onnettomuutta! Lähdin hieman myöhässä polkemaan pilatestunnille, joten heitin vaan pyöränkoriin vesipullon, opiskelijakortin (jossa on tämä yliopistoliikunnan kesätarra) ja avaimet, ja pinkasin matkaan. No, suunnilleen 300m hurjan polkemisen jälkeen mun pyöränkorini päätti singota irti, heittäen kaiken sisällön pisin pitkin pyörätietä ja katuojaa. Siinä kun olin tavarani kerännyt ja koitin sovitella rikkoutunutta koria jonnekin takaritsalle, totesin että en kyllä taida kerjetä enää pelipaikalle, koska olin muutenkin lähtenyt liikenteeseen minuuttiaikataululla. Surkeana käänsin pyöräni suunnan kotia kohti ja taluttelin kotipihaan.
     Keskiviikkoaamuna lähdin paremmalla onnella ( =autolla) kovasti odottamalleni joogatunnille. Jostakin syystä olen nyt toukokuun ajan ollut innostunut joogasta, jota olen koittanut harjoittaa kotosalla youtuben opastuksella. Keskiviikon jooga ihan livenä oli aivan ihanaa! En osaa sanoa, mikä siinä muhun niin kovasti iski, sillä aika usein olen tykännyt vauhdikkaammasta liikunnasta. Jokatapauksessa, olin ihan hurmiossa koko päivän ja haikailin ja harmittelin, kun sitä on nyt kesän tarjolla vain kerran viikossa. Joogan jälkeen olen edelleen pitänyt liikunnan suhteen matalaa profiilia, kunnes tänään vihdoin alkoi tanssiopiston kesäkausi!!

Meidän joogatunti ei tosiaan ollut ihan tällaista, mutta tämä oli mun mielestä kiva kuva :)
     Täksi päiväksi olin valinnut tunneikseni aikuisten jazzin alkeet, sekä sen jälkeen aikuisbaletin alkeet. Lämmitteliin ennen jazzia mielestäni ihan hyvin ja myös tunti alkoi yhteisellä lämmittelyllä. Aika alkuvaiheessa tuntia tehtiin sellaista heiluri-liiikettä, mitä tehdään lattialla kyljellään, ja mulla kipeyty siitä lonkka ja takamus ihan kaueesti! En tiedä, liittyikö tämä nyt sitten jotenkin seuraavaan tapahtumaan (tuskin), mutta pian sen jälkeen mua alkoi pyörryttää aivan kauheesti. Aluksi ajattelin että no kyllä tää tästä, ja koitin tehdä mukana, mutta lopulta mun oli pakko huikata opelle, että mulle tuli hiukan huono olo, ja hän sitten ehdotti että menisin hetkeksi reunaan istumaan. Inhottava tunne, kun silmissä alkaa yhtäkkiä sumeta, korvissa alkaa mieletön kohina ja iholle nousee kamala kylmä hiki. Ei mulle ole tullut näitä pökerrytys-kohtauksia hirveesti kasvuiän jälkeen, mutta aina joskus ja jouluna kun tulee, niin ne on kyllä aina yhtä inhottavia. Kysymykseksi jäi, että mistäköhän tällainen mahto johtua, koska olin kyllä juonut ihan hyvin vettä ja käynyt muutamaa tuntia aiemmin syömässä. Onneksi se meni aika nopeasti kokonaan ohi, ja pääsin jatkamaan tuntia. Jazz oli kiva kokemus, mutta kauheen vaikeeta se oli! Tehtiin lopussa sellainen pieni koreopätkä, ja kauhee ku vaan koitin syöksyillä siellä mukana ku ne askeleet oli niin nopeita :DD Olin varmaan aika näky. Mutta no, sen takia otinkin tähän kesän lukkariin myös itselleni vieraita lajeja, koska mun on nyt tarkoituskin pitää vähän hauskaa ja ottaa rennommin ja tutustua eri lajeihin ihan rauhassa ja silleen kevyesti. Ei se niin vakavaa ole, vaikkei ekalla kerralla ihan mukana pysyisikään :) Ainakaan mun mielestä.
     Jazzin jälkeen siirryin toiseen tanssisaliin, missä alkoi balettitunti. Opettaja oli tehnyt tunnin sillä mielellä, että mukana voi olla aikuisia, jotka eivät ole koskaan elämässään harrastaneet balettia, joten tunti oli omasta mielestäni aika tylsä. Ei tehty mitään muuta oikeastaan ku pliétä 1., 2. ja 3. asennossa, sekä tendut ja jetét. Keskilattialla tehtiin samoja juttuja, joten se oli ehkä vähän plääh, mutta toisaalta, olen sitä mieltä että näitä asiaoita ei voi koskaan tehdä liikaa. Siellä se ope meinaan kävi vaan munki käteni asentoa korjaamassa, eli ei ollut turha tunti. Lopussa tehtävät diagonaalit oli jo hiukan mielenkiintoisempia. Tunti meni siis kaikin puolin ihan hyvin :)

Ballet Rehersal on the Set - Edgar Degas
     Huomenna mulla on vapaata tanssista, mutta luulen että mun on paras varmaan hiukan lämmitellä lihaksia ja venytellä pitkästä aikaan oikeen kunnolla. Kirjoittelen varmaan aika tiuhaan tahtiin raporttia näistä kesäjakson tanssituntikokeiluista, joten älkää ihmetelkö kun päivitystä pukkaa toisen perään :D Keskiviikkoaamulla olisi tarkoits taas mennä joogaan. Illalla on tanssiopistolla luento "Tanssijan ravinto ja terveys", ja heti sen perään onkin aikuisbalettia tasolla perus. Keskiviikkoa innolla odotellen :)

3 kommenttia:

  1. Mulle noita pökerryskohtauksia on tullut aina tanssissa, jos liikkeen taso/korkeus vaihtelee paljon. Jos esim. Ensin tehdään lattialla jotain ja yhtäkkiä noustaan ylös hyppimään/pyörimään. Mulle tosin kynttilähypytkin on sellaisia, mitä en juurikaan pysty tekemään.

    Baletissa ei paljon ole tuollaisia tilanteita muihin lajeihin verrattuna, niin siksi(kin) se sopii mulle paremmin :D.

    VastaaPoista
  2. Mulla on vähän sama kuin Helinällä, että jos "tasot" vaihtelevat paljon niin tulee huono olo. Tosin mulle iskee hirvittävä päänsärky! Se tulee melkein aina, jos ollaan tehty esim. makuulla jotakin, ja sitten pitää nousta yhtäkkiä ylös. Se kipu on jotakin niin hirveetä, etten pysty olemaan edes istualteen, on pakko maata koska se jyskytys tuntuu hajottavan mun pään. Pikkuhiljaa se menee ohi, ja pystyy jo istumaan jonkin aikaa.
    Tanssileirillä jouduin välillä lopettamaan tunnin kesken, koska nämä tason vaihtelut aiheutti tuon päänsäryn. En tiedä johtuuko se äkillisestä verenpaineen muutoksesta - mulla on normaalistikin tosi alhaiset paineet. Tosin eräs fyssari kehitti kerran teorian, että tuo päänsärky johtuisi (tilapäisestä) "solmusta" hermojen ja nikamien kesken..? :D

    VastaaPoista
  3. Hmm voi tosiaan ollakin että huono olo johtui tasoerosta. Se ei siis tullut silleen heti, kun pompahdin ylös, vaan suunnilleen 2-3min sen jälkeen. Etenkin nuorena monesti (miksei vanhempanakin) toi verenpaineen vaihtelu juttu on aika yleistä ihmisillä, eli heti kun nousee vaikka sohvalta, niin silmissä pimenee, mutta menee ohi ihan sekunneissa. Tämä kokemus ei mennyt ihan tuohon kategoriaan, mut miksei siinäkin vois olla verenpaineella jotain tekemistä. Mene ja tiedä, en oo mikään lääkäri.

    VastaaPoista