perjantai 3. heinäkuuta 2015

4. Balettitunti ja ongelma nimeltä SPOTTI

Eilen taas sain nauttia baletintäyteisestä tunnista saman opettajan vetämänä kuin viimeksikin. Tankosarjat meni omasta mielestäni suoraan sanoen tosi hyvin! Oliko tämä nyt toinen vai kolmas kerta, kun tehtiin saman open kanssa samat sarjat, ja nyt nämä alkaa sujua jo paljon paremmin. Sen sijaan että miettii, että öööm mitäs sitten tulikaan, niin muistaa jo aika hyvin sarjat ja pystyy keskittymään enemmän siihen, että miten kuin mitä. Lisäksi vasemman jalan rond nousee ja aika kivasti yheksänkympin tienoille, vielä kun se pysyis siellä koko kierroksen aikana nätisti niin olisin tyytyväinen. Mutta näyttää kuitenkin aika lupaavalta :) Oikea jalka onkin sitten ihan kökkö eikä ole kyllä lähelläkään 90 astetta... Opettaja kierteli korjaamassa tankosarjojen aikana, mutta itse en saanut korjauksia ollenkaan. Tulkitsen tämän hyvänä merkkinä! :D
     Tälläkään kertaa piruetit ei mennyt niin hyvin kuin olisin toivonut, vaikka jokunen yksilö onnistui ihan ok:sti. Myös mua harmittaa mun selkee "puolisuus", sillä piruetit tuntuu aivan älyttömästi helpommilta, kun mennään kutosesta kakkoseen. Nelosesta kasiin -suunta tuntuu hiumattavasti hankalammalta. Kuva havainnollistamaan:


Erityisesti chaînés -pirueteissa mulla ei pysy spotti millään ja sain opeltakin tästä huomautusta. Mulla alkaa piruettiketju kaartua enkä päädy tuonne 8. tai 2. -nurkkaan, mikä on tavoite. En vaan saa päätä käännettyä tarpeeksi nopeasti, ja jos saankin niin silloin mulla on siinä päänkääntamisessä niin iso voima, että mun koko taspaino alkaa huojua. Mun pitäisi siis saada se päänkääntö jotenkin sirommaksi ja sitä kautta ripeemmäksi. Huoh. Helpommin sanottu kuin tehty. Jostakin luin joskus että kunnon piruetin oppimiseen menee keskimäärin kuusi vuotta. Yksi takana, viisi edessä siis...
     Hypyt meni ihan kivasti, paitsi että huomasin ihan pöljän jutun. Grand jetéitä tehdessä meitä huomautettiin (mutta ope katsoi mua ja tunsin piston sydämessäni) vastakäsistä. Eli jos vaikka oikea jalka on edessä, silloin vasen käsi on edessä ja toisinpäin. Ymmärtääkseni tämän pitäisi tulla ihmiseltä enemmän tai vähemmän luonnostaan, esimerkiksi kävellessä. Jostakin kummallisesta syystä mun käteni ei erityisemmin heilu kävellessä, ja tää vastakäsi -asia vaatii multa hirveesti tietoista pinnistelyä! Tosi raivostuttavaa. Itse hypyt onnistui kuitenkin ihan semihyvin.
     Tavallaan harmittaa, että ensi viikolla on taas uusi ope, just kun mulla alkoi sujua, ainakin tangossa. Ihan kiva että on vaihtelua ja saa vähän uusia kokemuksia uusista opettajista, mutta täytyy kyllä sanoa että onneksi tämä on vaan tää kesäjakso tällainen hektinen, syys- ja kevätlukukaudet on sitten stabiilimpeja.

Tää jäi vähän tälläiseksi lyhyeksi raapustukseksi, mutta mulla on kyllä balettiin liittyviä aiheideoita aika paljon :) En viitti vaan tehdä niistä yhtä sekalaista postausta, joten säästelen ideoitani erillisiksi teksteiksi. Kuulemisiin siis jälleen!

Vaikka oma jalka nouseekin jo ihan hyvin, tähän on vielä melkoisesti matkaa! GIF Pointe till you drop -tumblrista

2 kommenttia:

  1. Tuo spottauspää on kumma juttu! Vuosi sitten mulla oli vanhan tanssinopen mielestä erittäin nopea ja hyvä spottaus. Tuo oli tuloksena lukioni sen hetkisen tanssinopen korjauksista ja jatkuvista piruettiharjoituksista. Nykyään en tuota spottausta enää hallitse kovinkaan hyvin, kun baletissa piruetteja on tehty vähemmän :).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mut lohduttavaa on, että olet ainakin joskus ollut hyvä :D

      Poista