tiistai 14. heinäkuuta 2015

7. balettitunti + tyhmä YTHS menee kiinni juuri silloin kun sitä tarvisin

Tämän päivän balettitunnista mulla ei ole mitään sen eirtyisempää kerrottavaa, vielä oli sama vierailija kuin viime viikollakin ja suurimmaksi osaksi siis samat sarjat. Tangossa suurin osa meni ihan ok:sti, paitsi taas se frappé-sarja (ja kyllä, tämän keskellä tehtävä pyörähdys on flic flac, olin tällä kertaa korvat auki tunnilla!). Siis tämä on vaan niin nopea ja erikoinen, että se meni taas suoraan sanoen aivan päin vittua omalla kohdallani. Tiedättekö tunteen, kun joku asia menee niin plörinäksi, ettei sitä jaksa edes ottaa itseensä, vaan oikeastaan naurattaa koko epäonnistunut suoritus? Juuri tällainen fiilis mulla on se frappén jälkeen, en voi ku pudistella päätäni ja miettiä hymyssäsuin että miten pölvästiltä varmaan näytin :D Mun täytyisi vaan hinkata tätä tosi paljon kauemmin ja paljon hitaammin, jotta saisin sen onnistumaan. Tunnilla tää tehdään vaan kaksi kertaa (koska koko sarja on ohi suunnilleen 40:ssä sekunnissa) joten olen aika heikoilla. Ehkä tämä on niitä asioita, että teen kiltisti ja odotan, että ope vaihtuu  ja sitten voin unohtaa koko jutun xD Oon KAUHEE oppilas, hyi minua!!

Tänään mulla oli mun perus musta puku päällä, valkoiset leggarit ja uudet H&M:stä ostetut shortsit. Olin hieman laiskalla tuulella, joten päätin polkea tanssiopistolle tässä asussa, ettei tarvi sitten pukkarissa alkaa vaihtaa mitään vaan voi suoraa kävellä tanssisaliin. Oli mulla toki tää mun harmaa pitkähihainen tossa päällä, etten ihan pelkkä puku yläosana polkenut menemään. Itseäni huvitti aikalailla nuo leggingsit, koska onhan ne nyt tanssisalin ulkopuolella aivan järkyn näköiset :'D Päätin kuitenkin että ihan sama, on sitä ihmisillä hölmömpiäkin vaatteita nähty kaupungilla. Polkeminen leggareissa ei sittenkään tainnut olla hyvä idea, koska perille päästyäni huomasin, että toiseen jalkaan oli präiskynyt jotain kuraa :/ 

Shortsit oli varsin hyvät, toki vähän tylsät yhdistettynä mustaan pukuun. Toisessa kuvassa likaantunut leggingsin lahje, en tiedä miksi otin kuvan :'D


Sitten tuohon YTHS (ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiö) -kohtaan. Huoh. Ensinnäkin, mun pitäisi mennä miehen kanssa ottamaan kolmannet eli ns. varmistusrokotteet siihen A-hepatiittiin. Käytiin siis ennen Mauin reissua ottamassa ne kaks ekaa, ja viimeinen pitäisi ottaa n. 6kk reissun jälkeen. Sitten mun pitäisi sopia fysioterapeutilta aika, kun tuossa keväällä mulla diagnosoitiin se kondramalasia, niin se voisi jotenkin auttaa mua tämän toisinaan kipeän vasemman polven kanssa. Hävettää edes soittaa sille fyssarille, koska mun piti soittaa jo yli 3kk sitten @__@ Kärsin puhelinkammosta ja sitten mulle aina käy näin että lykkään ja lykkään jotain asiaa niin kauan, etten edes kehtaa sitten tehdä sitä, koska olen venyttänyt aisoita liian pitkään. Tää rokotus ja fysioterapia on asioita, jotka olisi pitänyt hoitaa jo touko-kesäkuussa.
     Sitten on viimeisen parin päivän aikana ilmaantunut jo ihan uusia vaivoja, joita niitäkin mielelläni kävisin näyttämässä lääkärille. Ilmeisesti mulla alkaa puskea viisaudenhammas, koska suussa vasemmalta ylhäältä ns. hammasrivin takana (viimeisen hampaan jälkeen kun ei enää ole hammasta vaan tyhjä kohta) on tuntunut kipeältä ja sormella kokeilemalla se tuntuu jotenkin oudolta. Ainakin toivon että se on viisaudenhammas eikä mikään suusyöpä (miksi aina tulee nää syöpäskenaariot kun joku asia ei ole kohdallaan). Mulla ei ole ikinä edes jouduttu poraamaan hampaita, niin hiukan kyllä jänskättää jos joudun johonkin viisurileikkaukseen! 
     Toinen asia, minkä huomasin tuossa eilen vai edellispäivänä, on kipeä kantapääni. Uskalsin googlettaa, koska vahvasti epäilin ettei sellaista asiaa voi olla kuin kantapääsyöpä :D Joten totesin, että kyse on varmaan luupiikistä eli plantaariflaskiitista. Hyvänä uutisena oli, että suurin osa luupiikeistä paranee ihan itsehoidolla, huono uutinen oli se, että paraneminen voi kestää jopa vuoden (lähde: internet). 
     No minkä takia en sitten hoida näitä mun asioitani? Koska hemmetin YTHS meni kiinni viime viikolla! Joten en voi muuta kuin manailla. Toki jos kivuista suussa tai kantapäässä tulee oikeesti kovat, niin ainahan voi mennä julkiselle. Joku voi miettiä, että miksiköhän tämä nainen kirjoittaa näistä asioista blogiinsa, joten vastaus: ehkä nyt kun olen kirjoittanut nämä ylös, mun tulee myös oikeesti soitettua sinne ja hoidettua kaikki asiat, sitten kun se avautuu. Ja toiseksi mietin, että mitenköhän tuo luupiikki vaikuttaa tanssimiseen? Tai että pitäisikö mun huomioida sitä jotenkin erityisesti balettitunneilla? Suurimmaksi osaksi ollaan päkiällä tai jalka on ilmassa, joten en ainakaan tänään huomannut että kantapää olisi nimenomaan tanssiessa kärsinyt. Tai enhän voi tietää, onko kyseessä luupiikki kun en siellä lääkärissä ole vielä käynyt, mutta voisin kuvitella että se on se. Kauhee mummo-olo kun alkaa kertyä vaivoja jo oikein listaksi :D

6 kommenttia:

  1. Tuo flic flac on ihan kauhea :D. Meillä sen sai tehdä joko pyörien tai paikoillaan. Tunnilla tulee tehtyä aina paikoillaan, mutta kotona olen harjoitellut myös pyörivänä. Kyllä se siitä :)!

    VastaaPoista
  2. En halua dissata sua, mutta miten sä olisit voinut kehittää luupiikin kantapäähän? Onko se kantapää ollut kauan kipeä, vai tuliko yhtäkkiä?
    Mä yritän välttää googlettamasta kaikkia omia kipuja, koska todennäköisesti tuloksena olisi kokovartalosyöpä.. :D Noei, vaan oikeasti siinä menee hermot, tulee hulluksi kun joka toinen dg tuntuu sopivan.
    Mutta jos se kantapää on niin kipeä ettei voi astua, niin älä sitten rasita sitä. Kuuntele miltä se tuntuu.
    Tässä nyt yhtäkkiä tuli mieleen, että voisko olla niin et sun jalkojen lihakset olisi niin kireät että se aiheuttaa kipua? Siis jalkapohjat. Niitä voit aukoa omin sormin painelemalla, tai tennispallolla. Joogatunnilla tehtiin niin, että laitettiin keppi (vaikka mopinvarsi) lattialle ja sen päällä hierottiin jalkapohjaa. Sattui, mutta helpotti.
    Ehkä tämä auttaisi ja jopa helpottaisi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En oikein tiedä miten se luupiikki kehittyy, mutta muutama lääkärisivusto tarjosi sitä todennäköisimmäksi diagnoosiksi kipeeseen kantapäähän. Tai että jos kantapää on kipeä, yleensä kyse on luupiikistä. Ohjeita oli että ei saa rasittaa ja että kantapäätä pitää venyttää esim therabandin kanssa. Voisin kokeilla tota keppiä/tennispalloa vaikka tänään.

      Poista
  3. Mulla on ollu samanlaista kipua kantapäässä ja epäilin kans tota luupiikkiä. On vissiin lättäjalkasille jotenki yleisempää saada se, jos oikein muistan? Mulla kipu meni itsestään ohi noin viikossa, eikä oo enää kuulunut pitkään aikaan. Sama juttu viisauden hampaiden kanssa. Mulla ne on alkanu kasvaa varmaan 5v sitten ja yhä vieläki silloin tällöin kipuilee. Mut ei niitä tarvii kuulemma leikkauttaa ellei sit enempää ala vaivata. Mulla ainaki kivut on ollu kausittaisia, noin puolen vuoden välein muutaman päivän ajan. Hammaslääkäri sanoi et vasta sit jos menee sietämättömiks tai jotenki tulehtuu tms. Kaikilla ei viisaudenhampaita edes ikinä leikata.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aa okei, täytyy seurata tilannetta. Ei mulla siis ole tää niin kipee että linkuttaisin tai mitään, mutta tuntuu selkeesti erilaiselle kuin oikeen jalan kantapää. Kattelen nyt että meniskö tämä ohi itestään tolla venyttelyllä ja hieromisella.
      Ja okei, tota en tienny viisaudenhampaasta! Mietinkin vähän pöhkönä, että suunnilleen heti kun sain tän jutun kirjoitettua nii mun hammas/ienkipuni katosi ja mietin että olikohan se sittekään mikään viisaudenhammas vai joku afta mikä oli eksynyt epätavallaiseen paikkaan tai jotain :D Mun siskoltani on leikattu kaikki viisaudenhampaat, niin jotenkin ajattelin että tämä olisi varmaan mullakin edessä.

      Poista
    2. Kyllä saattoi hyvin olla viisaudenhammas, ja itekin olin ihan paniikissa sillon kun ne ekan kerran alkoi kasvaa ja kipeytyä. Mut vaikka ite sanonkin, niin ei oikeesti kannata mennä lääkäriin ns. turhaan. :'D Joutuu vaan maksamaan siitä kotiin käännyttämisestä, koska jos on joku tommonen "pienempi juttu", ni ne luultavasti vaan sanoo "seuraillaan tilannetta, tuu uudestaa jos alkaa vaivaa enemmän". Tietty jos opiskelijaterveydenhuolto on ilmasta, ni sit ei oo mitään menetettävää! : >

      Ps. mullakin on aina ihan megamummo-olo kun tyyliin joka päivä tulee joku oire mistä valittaa XD

      Poista