torstai 7. tammikuuta 2016

OMMELLAAN KÄRKITOSSUJEN NAUHOJA

Nyt se päivä on vihdoin koittanut. Olen onnellinen kärkitossujen omistaja, voi ETTÄ! <3 Ulkona oli pakkasta noi 26 astetta, enkä siltikään voinut pidätellä lapsenomaista hymyäni keskustan katuja kulkiessani, upouudet kärkitossut repussani. Vaikka olinkin superonnellinen ja tosi tohkeissani, jäin keskustaan shoppailemaan itselleni paksumman talvitakin, joka löytyikin vallan edulliseen hintaan: tasan viimeinen kappale oli "last chance"-rekissä, just mun kokoani ja vieläpä -70% alennuksessa! Löysin siihen kivan alennuskaulahuivinkin, joten paksun talvitakin ja huivin yhteishinnaksi tuli huikeat 21 euroa! :D Kerrankin olin oikeessa paikassa oikeeseen aikaan.
     No juu, tuo oli tuommonen välihuomautus. Pääasianahan tässä on nyt ne kärkitossut, jeeiii!! Eli tossut ovat Blochin merkkiset, mallia Jetstream, kokoa 5,5 eli noin 38. Malli on suhteellisen joustava ja pehmeä, aloittelevalle varvastossuilijalle tarkoitettu. Koska nämä on mun ekat kärkitossut, sovittelusta huolimatta tossujen valinta oli vähän arpapeliä. Nämä tuntui parhailta niistä, mitä kokeilin, mutta toisaalta en oikein tiedä miltä tossujen kuuluisi tuntua. Tässä on nyt ainakin lähtökohta mun kärkitossuilulleni, ehkä seuraavaa paria valitessa osaan jo hiukan enemmän sanoa, kaipaanko esim. pehmeämpää tai kovempaa tossua. Kotona iskin tossut tietysti heti jalkaan, ilman nauhoja. Pystyssä pysyminen oli hieman hankalaa ja rullailu tasajalalta varpaille tietysti mahdotonta, mutta nappasin parit kuvat (sori, nää on oikeesti videosta kuvankaappauksia nämä kuvat, ku olin yksin kotona eikä tiiä/osaa mitään itsestäänlaukaisijoita).


Hyvänen aika miten järkky kuvanlaatu! 
Kauaa en viitsinyt tepastella ilman nauhoja, koska ajattelin että loukkaan vielä itseni. Eikun taas langat ja neulat esiin ja ompelemaan! Nilkan ympäri menevan kuminauhan pituutta oli mun mielestäni vaikea arvioida, koska en oikein tiennyt miten kireälle ne tulisi laittaa. Ompelin ekan tossun suhteellisen summamutikassa, ja kokeilin jalkaan: rullatessa kantapaa edelleen lonksahti paikoiltaan. Laitoin nuppineuloilla toisen tossun kuminauhan hiukan tiukemmalle, mutta jatkoin edelleen ekan tossun kimpussa satiininauhojen kanssa. Ostin muuten tuollaiset Blochin nauhat, missä akilesjänteen kohdalle tulee tuolainen kuminauha kesken satiinin, sanottiin että se vois olla hyvä aloittelijalle. Sommittelin tässäkin aika kauan nauhoja, jotta saan sen kuminauhaosuuden oikeaan kohtaan. Mielestäni onnistuin ihan hyvin, ja satiininauhoista tuli hyvät :) Sitten siirryin toisen tossun pariin. Ompelin sen kuminauhan, hiukan tiukemmalle kuin ekaan tossuun, mutta edelleen rullatessa kantapää pompahti pois tossusta. Eli sillä ei näyttänyt olevan suurta merkitystä tässä asiassa. Ompelin satiininauhat samoin kuin ekaankin tossuun. Vaikka kuminauhat oli ommeltu vähän eri tiukkuusasteelle, en kokenut siinä niin merkittävää eroa että olisin jaksanut muuttaa kumpaakaan (laiska ompelija). En tiedä pitäisikö molempia kiristää vielä huomattavasti, vai onkohan ne noin hyvät? Satiininauhojen ansiosta kanta ei enää rullaillessa pompahda, mutta en tiedä pitäisikö jo nilkan kuminauhan estää se.
Taas työn touhussa
Valmisteluja

2h myöhemmin... ta-daa!

Lähikuvaa työn jäljestä :D

Jätin tarkoituksella aika paljon tuota nauhaa tossun sisään, vaikka se merkitsikin enemmän ompelua. Mielummin ompelen sitten enemmän ja jätän samalla vähän pituusvaraa tuonne tossun sisään kuin että huomaan leikanneeni nauhan liian lyhyeksi eikä pelivaraa ole yhtään jäljellä. Työn jälki ei edelleenkään ole ihan kauhean siisti, mutta tuli noista ihan suhteellisen kestävät. Jonkun ohjeen mukaan nauhat pitäisi ommella mielummin hiukan vinoon kuin kohtisuoraan tossun reunaan nähden, jotta ne sitten asettuu nätisti, kun niitä kieputetaan nilkan ympäri. Ajattelin kuiteskin niin, että nää nyt on mun ihan ekat tossut ja ihan ekat nauhat, niin ompelen nyt helpoimman mahdollisen variaation, katsotaan niitä fancy-juttuja sitten myöhemmin!


Joku aika sitten, kun katselin youtubesta nauhojen ompelu- ja sitomisvinkkejä, näin tällaisen sidontatyylin ja ajattelin että tämä on varmaan ihan hyvä. Sidoin nauhat, solmin ne umppariin ja leikkasin ylimääräiset nauhanpäät pois, vasta kun mulle tuli mieleen että niin, mistä tiedän että juuri tämä on SE OIKEA tapa sitoa? Ja mä kerkesin jo leikata ylimääräiset päät pois, tyhmä minä! Toivottavasti tämä on hyvä enkä tarvi pidempiä nauhoja mihinkään rusetteihin tms. Jokatapauksessa, nauhoista tuli musta aika nätit, ja nyt ei tosiaan se kantakaan enää luiskahtanut paikoiltaan :) Mitä mieltä olette? Laitan loppuun kuvakollaasin vielä kärjillä seisomisesta.
     Pakko myöntää, että tossuja kokeillessa mulle tuli vähän sellainen fiilis, että kylläpä tämä on aivan hemmetin vaikeeta!! :D Kokeilin rullailla kärjille, ja ihan vaan seistä siellä, ja pelkästään se tuntui tosi hankalalta ilman tukea. Harmikseni huomasin myös, että mun nilkoillani on edessä aivan älyttömästi töitä, ennen kuin kärkityöskentely voi sujua edes etäisesti hyvin. Videokuvassa meinaa huomasin, että aikalailla nuo nilkat huoju, ja myös taipuisuutta tarvitaan enemmän, että pääsen ihan kunnollakunnolla sinne kärjelle. Eli treeniä on edessä ihan hirveästi, mutta olen silti iloinen :)))) Olisi kiva lukea juttuja teidän muiden balettilaisten kärkitossujen aloituksesta, vaikkapa kommenttikentässä tai omissa blogeissanne. Mikä oli vaikeinta, mikä taas luonnistu helpommin, minkälaiset oli ekat kärkitossut, mitä teitte ensimmäisillä kärkitunneillanne? Ja entä minkälaisia pehmusteita käytitte tai käytätte kärkitossuissanne? Mulla on tuollaiset silikoniset varvassuojat, toimii ihan hyvin. Tai eihän mulla ole tietenkään yhtäkään tuntia takana vielä, mutta ainakin kun vertaa sellaisiin kangaspaloihin niin tuo silikoniset oli aika hyväntuntuiset.


Sellainen kärkitossutarina oli mulla tarjota. Matka alkakoon tästä :) Odotan kevättä tositosi innoissani ja tulevia varvastossutunteja ja kehitystä ja oppimista. Loppuun vielä kuvia nauhallisista tossuista! Sori taas kuvanlaatu tasoa hirvittävä.



11 kommenttia:

  1. Mulla on myös noi Blochin Elastorib-nauhat kun arvelin että ne voisi ekoihin tossuihin tuntua mukavimmilta. Mulla on itellä sen verran paksu nilkka että mun saama kuminauhan pätkä riitti juuri ja juuri molempiin tossuihin (ei jäänyt kuin hädin tuskin sentti kiinni ommeltavaa päätä) ja sama juttu noiden satiininauhojen kanssa, riittävät just ja just jalan ympäri niin että solmu ei tule keskelle eteen.
    Ostin ennen joulua jumppakuminauhan jolla oon jumppaillu nilkkoja nyt ahkerasti ja mielestäni ne onkin jo vähän vahvistuneet, mutta kyllä se kärjille nousu tuntuu aika huteralta jos ei mitään tukea ole. Ja sama juttu, enemmän taipuisuutta täytyisi saada että pääsee kunnolla kärjille. Aion tehdä aiheesta paremman postauksen omaan blogiin kunhan olen päässyt käymään muutamalla tunnilla kärkien kanssa niin olen sitten vähän viisaampi.

    VastaaPoista
  2. Ja meinasin ihan unohtaa! Tossut näyttävät tosi näteiltä. Istuvuudestahan mä en pysty mitään sanomaan, mutta mun mielestä balettitossut on aina tosi nätit.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Odotan innoissani myös sun postausta kärkitossuistasi :) Jumppakuminauha on tosi kätevä nilkkojen treenailussa, mutta mitä nyt pari kertaa olen noilla tossuillani töpötellyt, niin oon huomannut että pohkeiden treenaus on varmasti vähintään yhtä tärkeetä. Teen siitä varmaan pian oman postauksen.

      Poista
  3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  4. Uu! näyttää tosi kivoilta sun jalassa :) Mäkin järin aika paljon sitä satiininauhaa sinne tossun sisälle. Saa ainakin pidennettyä niitä hieman jos siltä tuntuu. Sä ostit tollaset ohuemmat kuminauhat. Tukeeko ne kuinka hyvin? Itse ostin sitä vähän leveämpää kuminauhaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ööömm noo ei ne silleen kauheesti tue. En viittinyt ottaa sitä leveempää nauhaa, ku myyjä sanoi että sen ompelu on hankalampaa ja vaatii jotain kikkailua, niin otin sit suosiolla helpommin ommeltavaa nauhaa :D

      Poista
  5. Tosi jännää ja hauskaa, miten moni bloggaaja aloittaa nyt tän kärkkäritouhun yhtäaikaa! :D Kiva seurata muita samassa vaiheessa olevia, kun itsekin huojuu siellä kärjillä :).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo nii sitä määki oon miettiny! Tosin sääli nyt ku sullehan noi kärkitossut tuli porukasta ensimmäisenä, ja nyt meillä alkaakin sit huomenna ja sulla vasta parin viikona päästä (jos muistan oikein) :<

      Poista
    2. Joo muistit oikein, mut kyl mä jaksan odottaa! :D

      Poista
  6. Oi, onnea! Ekojen kärkkäreiden saaminen on niin ihanaa!
    Mulla on kans nuo Blochin Elastoribit ja tykkään tosi paljon! Kuminauha akilleen kohdalla joustaa ja tuntuu hyvältä ja myös pysyy hyvin :)
    Mä en Gaynoreiden kanssa käytä enää muuta kuin vähän lampaanvillaa ja satunnaisesti teippiä, mutta Grishkojen kanssa käytän OuchPoucheja ja sellaista "varvassukkaa". Mulla oli silikonit, mutta toinen niistä halkesi. Liekö joku maanantaikappale ollut... Tosin silloin kun sain ihan ekat kärkkärit, niin en osannut ostaa kunnon suojia, vaan mulla oli kaksinkertaisesta kankaasta tehdyt TOSI OHUET suojat. Ekalla tunnilla sitten tajusin, että nää on aivan liian ohuet: toisen jalan varpaat olivat repeytyneet auki ja verta pitkin tossua. Noh, virheistä oppii :D
    Kärjillä yksi tehokkaimmista nilkkatreenistä on hitaat relevet, jossa nilkalla työnnät itsesi kärjelle etkä hyppää. Kathryn Morgan on tehnyt nilkkajumppavideoita, yksi niistä oli kärjillä, ja siinä hän neuvoi sen. Eli releve rullaamalla huolellisesti päkiän kautta käyttämällä nilkkaa ja jalkaa eikä hyppäämällä demi-pliéstä kärjelle; nämä jälkimmäiset eivät niinkään kasvata nilkan voimaa samalla tavalla.

    Tsemppiä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on nyt vaan nuo silikoniset (en nyt muista mitä merkkiä enkä jaksa nousta katsomaan xD), siellä liikkeessä tosin myytiin myös lampaanvillaa. Sovitustilanteessa oli käytettävissä nuo silikoniset ja sit sellaset aika ohuet kangaspalat, ja musta nuo silikoniset tuntui paremmilta nii ostin sitten ne. Odotan huomista kärkituntia innolla, kattelen sitten sen jälkeen, millaisia harjoitteita voisin tehdä myös kotona :) Uskoisin että myös tunnilla tehdään noita hitaita rullailuja päkiän kautta.

      Poista