maanantai 21. joulukuuta 2015

Ballet Feet Project: tulokset!

Viikon lisäaika on kulunut ja on aika paljastaa tulokset! Muistutan vielä alkuun kaikille, että tämä projekti on toteutettu vähän kieli poskella siinä mielessä, että en tosiaan ole mikään fysioterapeutti tai muu jalka-asiantuntija :D Toisaalta taas olen oikeasti ihan kiinnostunut näkemään, onko tämänkaltaisista harjoitteista mitään apua nilkkojen ja jalkapöydän lihasten vahvuuteen ja notkeuteen. Tässä muuten vielä linkit tämän jalkaprojektin ensimmäiseen osaan ja toiseen osaan. Sellaisena ultimaattisena tavoitteenani mulla olisi saada nilkka ojennettua kauniille kaarelle, ja toki saada vahvuutta lihaksiin että syksyllä onnistuisi kärkitanssi edes vähän vaivattomammin :)
Tässä pari tällaista esimerkkikuvaa mun mielestäni kivoista nilkoista:

Lähde: https://eastpennfoot.files.wordpress.com/2012/05/dancers-feet.jpg
Lähde:http://balletballetballet.tumblr.com/post/32541692062 














Oma harjoitteluni jäi vähän harvalukuisemmaksi kuin mitä olin ekassa postauksessa suunnitellut. Meinasin silloin, että tekisin jumpan kolmesti viikossa, mutta todellisuudessa olen nyt tehnyt tuon kahdesti viikossa, ehkä joinakin viikkoina kolmesti mutta pääsääntöisesti kahdesti :( Ei mun vaan oikeen tullut sitten tehtyä niinä päivinä kun olin kuvitellut, tää meni nyt näin. No niin, ja sitten ne mun jalat, jotka jäävät hyvinhyvin kauas ylemmistä kuvista: (fanfaari)


Laitoin tarkoituksella samat sukat jalkaan mitä oli ekallakin kuvauskerralla :D Yläkerrassa on siis se aloituspäivän kuva lähtötilanteesta, ja alhaalla lopputulos. Omaan silmääni en näe niin tuon taivaallista muutosta, mikä on tietysti vähän sääli, vaikkakin ehkä ennalta-arvattavaa. Ja oho, unohtui teksti tuosta oikeasta alimmaisesta kuvasta, sekin on siis juuri nyt otettu kuva, vasemmasta kontista. Mutta joo, valitettavasti en kyllä huomaa mitään eroa, harmi. Ehkä tämä 4-5 viikkoa oli turhan lyhyt aika, tai sitten olen vaan hidas kehittymään. Ajattelin joka tapauksessa ottaa nämä harjoitteet osaksi viikoittaista rutiinia ja tehdä vaikkapa kerran viikossa jalkajumpan :) Ehkä keväällä olisi muutossa nähtävissä! Tai sitten ei... Subjektiivisesti mulla itselläni on kuitenkin sellainen tunne, että nilkat olis ehkä vähän ojentuvammat kuin vaikkapa alkusyksystä, mutta tiedä sitten totuutta. Eikö se oma hyvä fiiliskin ole jo jonkinlainen voitto? :D

Yhen ja kahen jalan puolivarvasasento vielä
Tavallaan olen vähän pettynyt, mutta toisaalta olen iloinen, että olen saanut tämän jalkajumpan rutiiniksi. Lisäksi, enhän voi tietää että onko mun nilkkani edes kykenevä taipumaan köymyksi. Kaikilla on kuitenkin omat anatomiset rajansa jotka tulee nopeemmin vastaan toisilla. En vielä kuitenkaan tahdo heittää kirvestä kaivoon ja "tyytyä kohtalooni", katsotaan tilannetta tosiaan uudemman kerran vaikkapa keväällä.
Vaikka nilkan notkeudessa ei olekaan tapahtunut ehkä muutosta, niin viime sunnuntain postauksessa havaittiin ainakin nilkkojen vahvistuminen korkeamman puolivarvasasennon muodossa :) Eli ei sentään ihan kaikki ole ollut turhaa! Oma näkemykseni (mikä voi olla väärä) on myös se, että kehitystä todennäköisemmin tapahtuu varmaan itse tanssin johdosta. Kaikki jumppa ja muu harjoittelu on hyvää ja tukevaa toimintaa, mutta itse tanssitunneilla varmaan kehittyy kaikista parhaiten, paremmin kuin minkään oheistreenin seurauksena. Vai oletteko samaa mieltä? Ja te jotka olette ollut ainakin jollakin tavalla vaihtelevasti mukana tässä projektissa, oletteko te huomanneet omissa jaloissanne muutoksia?

Seuraavan viikon meinaankin pitää nilkat joululomalla :) Hyvä antaa välillä vähän lepoa ja rentoutusta kaiken tämän jumppaamisen jälkeen. Keskiviikkona lähdetään vanhempien luokse joulua viettämään ja tullaan pyhien jälkeen sunnuntaina takaisin. Ja jos joku nyt miettii (tuskimpa :D) että miten sen mun gradun metodit-osuuden kanssa kävi, niin en kirjoittanut sitä! Okei on mahdollista että ehkä tulevaisuudessa tulen vielä katumaan sitä, etten pannut töpinäksi, mutta yolo :'DDD Haha no eikai, ajattelin vaan että turhaa mä sitä stressaan. Mulla on kokonaiset 5-6kk aikaa kirjoittaa suunnilleen 30-40 sivua tekstiä keväällä. Lisäksi meillä nämä syksyn labrajutut jäi mulle vähän epäselväksi, että paljonko nyt ollaan saatu mitattua ja mitä kaikkea meidän ryhmällä nyt niinku on kasassa. Ajattelin että lomailen nyt vaan ja odotan sitten tammikuun gradutapaamista, missä voidaan vähän koota että mitä meillä nyt on jne, niin on kivampi lähteä kirjoittamaan kun tilanne on selvä. Sitäpaitsi, toinen graduntekijä tässä porukassa (meillä on siis 2 kandintekijää, 2 graduntekijää ja 2 väikkärintekijää tässä ryhmässä) ei edes ollut paikalla viime tapaamisessa, kun käytiin läpi metodit-osuuden kirjoittamista, eli ei se toinenkaan ole varmasti kirjoittanut mitän :D

Oikein hauskaa joululomaa kaikille lukijoille! <3

______________________________________________________________________________
HOX HOX pieni lisäys tämän postauksen loppuun!
Nimittäin sainkin juuri sähköpostia, missä kerrottiin että aikuisten kärkitunnit alkaakin jo TAMMIKUUSSA!! Tässä on nyt ollut vähän kaikenlaista mietintää ja suunnittelua kärkitunneista tanssiopistollamme, kun aikuisten osalta on tullut kysyntää. On pohdittu että laitetaanko aikuiset lasten tunneille vai aloitetaanko vasta syksyllä vai miten he järjestävät aikuisten varvastossuharjoittelun, mutta tulivat nyt sitten näköjään lopputulemaan, että jo tammikuussa alkaa aikuisten omat alkeistunnit. MITEN TÄSSÄ NYT VOI IHMINEN VIETTÄÄ RAUHALLISTA JOULUA kun on ihan innostunut ja jännittynyt :'D Huomenna menen sovittamaan tossuja, ja onhan tässä onneksi vielä joululomalla aikaa käydä vaikka Helsingissä tai Turussa kokeilemassa, jos oikeita ei löyty kaupungistani. Huiiiiiiii...!!!!

4 kommenttia:

  1. Teen vielä oman postauksen noista nilkoista, joten ei niistä tässä sen enempää :D. Kiva kuulla, että pääsette sittenkin kärkkäritreeneihin! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jee ootan innolla sun nilkkapostausta! Oot kyllä niin paljon taipuisampi kuin mä että varmaan taas kadehtien luen sun juttuja! :D

      Poista
  2. Oi onnea kun pääset aloittamaan kärkitreenin:D itselläni on aina ollut venyvä nilkka noiden ylempien kuvien kaltainen, joten mun neuvot on ehkä vähän huonoja, sillä vaikea sanoa miten ne toimii ei niin venyvällä nilkalla, mutta suosittelisin tekemään useita toistoja tai useammin kuin kolmesti viikossa (toki ymmärrän ettei siihen Ole välttämättä aikaa), mutta meitä kehotettiin baletissa tekemään joka päivä nilkka jumppaa, ja nyt siitä on tullut mulle tapa ja koen sen vahvistaneen mun nilkkaa entisestään, itselläni kun on "lättäjalka" ja koitan päästä siitä eroon niin teen mitä vain:) ja hei kannattaa tehdä ihan relevetä se on parhaita nilkan vahvistus liikkeitä!hyvää joulua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ja hyvää joululomaa ja uutta vuotta sinulle! Itsekin mietin että pitäisi varmaan keksiä joku niin lyhyt ja pelkistetty nilkkatreeni, että sitä tosiaan tulisi tehtyä joka päivä. Vaikka 20min ei ole kovin pitkä aika, niin en millään saa sitä päivittäin tehtyä. Pitäisi valita vaikka 4 suosikkiliikettä ja päättää tehdä vaikka vaan ne päivittäin, ja sitten kerran tai kahdesti viikossa tehdä tuo pidempi versio.

      Poista