tiistai 17. helmikuuta 2015

Balettipostaus: ME ESIINNYTÄÄN!!

Tärkein kiteytyikin jo heti otsikkoon :D Eli pääsen esiintymään kevätnäytöksessä, jihuu!! Mutta tätä täytyy hieman täsmentää. Aletaan siis treenaamaan siihen, että meillä on esitys kondiksessa kevätnäytökselle, mutta annettiin sellainen varoituksen sana, että jos sitte esityspäivänä ilmeneekin, että moni ei pääsekään lavalle, niin ei aleta esiintyä tyyliin viisi henkisessä porukassa. Näin on kuulema aiempina vuosina käynyt, että aikuisryhmissä on ollut kiinnostusta alkuvuodesta, mutta sitten kevätnäytöksen lähestyessä onkin tullut esteitä. Kuulostaa kyllä tosi harmilloiselta, minkäköhän takia aikuiset ihmiset ei voi sitoutua vähän pysyvämmin tällaiseen juttuun? Kyllä tietysti ymmärrän että joskus voi tulla joku semmonen juttu, että ei vaan pääse, mutta niin.. Voisin paasata aiheesta, mutta jätän sen johonkin toiseen kertaan. Toisaalta mua ei kyllä haittais ollenkaan esiintyä vaikka sitte siinä viisihenkisessä porukassa. Toki paikat pitäis kattoa sit uusiks et kuka menee missäkin. Hmm.
     Tärkeintä on nyt se, että meidän ryhmä alkaa harjoitella esitystä. Olemme muuttolintuja :) Tai eipä voi puhua ''meidän ryhmästä'', koska esiintyvä ryhmämme on riipaistu kaikista aikuisbaletin ryhmistä, alkeista ja peruskurssilaisista. Harjoitellaan kaikki omissa porukoissamme nyt kevätlukukauden ajan aina tunnin lopulla, ja sitten h-hetken lähestyessä ilmeisesti koitetaan treenailla kaikki esiintyvät yhdessä joitakin kertoja. Ja voi hitto olen innoissani <3 Koska tässä esiintyjissä on tosiaan meitä ihan alkeet1-kurssilaisia (itseasiassa yli puolet taisi olla meidän porukasta), koreografia ei ole mikään hullun vaikea. Tulee ainakin jonkinlainen port de bras-sarja eli käsillä tehtäviä liikkeitä sekä bourréeta, eli molemmat on aika lintumaisia liikkeitä :D Bourrée on semmosta pikku sipsutusta, tässä malli:


Myös musiikki on alustavasti tiedossa. Eli jotakin tällaista on jo hahmotettuna, olen ihan murheen murtama että ens viikko on tanssiopistosta hiihtolomaa :( HALUISIN ALKAA JO HARJOITELLA!! Sillä, mulla on myös yksi toinen ilouutinen, mitä en ole viitsinyt tänne blogiin laittaa ennen kuin sain tietää, että esiinnytäänkö me vai ei. Nimittäin kysyin ylipistolta, saako niitä liikuntasaleja käyttää samoin kuin kuntosalia, eli sinne saa mennä kun sitä ei ole varattu opetukseen, liikuntasalien tapauksessa jos sitä ei ole varattu ryhmäliikuntoihin, ja sain vastaukseksi että KYLLÄ saan treenata liikuntasaleissa aina kun sitä ei ole varattu! Ja jos erikseen sovitaan, voin saada jopa varata jotakin salia täysin itselleni, mikä on vielä hienompaa! Heti kun siis vaan mulle selviää se meidän ohjelmanumero, voin siis treenailla sitä itsekseni myös :) Kotona treenaus ei onnistu, believe me, olen koittanut treenailla täällä ihan muuten vaan. Kirjahyllyt kaatuu ja törmäilen tuoleihin ja kissaan, eli se ei tule kyseeseen.
    Tämän iloisen pläjäyksen jälkeen voisinkin kertoa tämän päivän treenin, mikä oli täydellinen fiasko. Tai siis, oma tuntimme alkeet1 meni aivan tosi hyvin, mun mielestä tein kaikki liikkeet aika hyvin. Mutta, mulla oli yks korvaustunti käytettävissä, joten menin sitten meidän ryhmää ennen olevaan perus1 tunnille, ja voi luoja paratkoon miten h-u-o-n-o mä olin. Ei tehty tangolla yhtään mitään, ainoastaan keskilattialla, missä luonnollisesti vasta-alkaja tuntee olonsa hyvin hyvin haavoittuvaiseksi xD Pliét meni vielä hyvin ja relevékin meni hyvin (olen muuten kehittynyt roimasti siinä), mutta sitten alkoi échappé-sarja. Olen nähnyt näitä tehtävän useissa esityksissä, erityisesti kärkitossuilla, mutta en ole itse ikinä päässyt tekemään näitä, Kyse on siis tämännäköisestä jutusta, mitä tehtiin:


Ei tietystikään tehty kärjillä, mutta SILTI, tuo on ihan sairaasti paljon vaikeempaa kuin miltä se näyttää. Ja koska se ryhmä oli jo aiemmin treenannut sitä, niin ope näytti vaan kerran miten se tehdään ja sitte tehtiin musiikkiin, jolloin yritin kattoa eturiviläisiltä vaan mallia, koska en tietenkään yhdellä näyttämällä ymmärtänyt tietystikään yhtään mitään. Kysyin vielä neuvoja opettajalta, mutta eihän tuota (tai mitään muutakaan) voi oikeen oppia, kun tehdään sitä 10min ja sit siirrytään jo seuraavaan juttuun. Mikä muuten taas oli järjetön epäonnistuminen -.- Tehtiin piruetteja keskilattialla omalla paikallamme. Siinä oli joku semmonen sarja, että ensin relevé kahella jalalla, sit yhellä (toinen jalka paséseen), sit kahella, ja viimäseks taas yhellä, jonka jälkeen tehtiin yhen jalan piruetti. Sit sama toisella jalalla. Ja voi luoja se mun suoriutuminen oli niin säälittävää, ihan oikeesti, mun ei ole tarkoitus hakea mitään säälipisteitä tai olla liian kriittinen tai mitään, olin vaan paska. Varmaan ensimmäistä kertaa balettitunnilla katsoin kelloa, kun kauhuissani toivoin kidutuksen olevan ohi xD okei, ehkä liiottelen. Joka tapauksessa, häpesin itseäni aivan jumalattomasti. En osaa tehdä yhden jalan relevétä ilman tankoa, lisäksi jos olisin ollut fiksu niin olisin pyytänyt opettajalta lupaa tehdä ne échappétkin tangolla hitaasti yksinäni. Olin niin paniikissa ja hämilläni, että eihän se tullut mieleeni kun vasta nyt.
     Lopuksi tehtiin diagonaalissa sellanen askel-hyppysarja, ja en edes muista että mitkä niiden askelien nimet oli. Ensin siinä tuli tombée, eli suora käännös ranskasta on kaatuminen, eli "kaaduttiin" jalalta toiselle. Sitten tuli muutama jotain pikkuaskelia, joiden nimiä en nyt muista, ja koko homma päätyi grand jetéen. En siis todellakaan saanut tehtyä mitään spagaatia ilmassa, mutta olin yllättynyt että se mun hyppyni oli ainakin vähän sinnepäin. Ihan viimeiseksi oli sitten diagonaalissa pas de valse, josta en valitettavasti löytänyt kunnollista videota. Se meni myös yllättävän hyvin, oli jännää liikkua myös taaksepäin! Se ei siis suinkaan ollut mikään vaikea juttu. Mutta ne échappét ja piruetit meni suoraan sanoen niin päin vattua että häpesin, häpesin itseäni aivan mielettömästi, jonka takia mulle jäi sellanen fiilis, että koko tunti meni aivan persiilleen.
     Mutta tuon jälkeen alkoikin sitte oma ihanan turvallinen alkeet1, mikä menikin sitten tosi hyvin. Tunteja piti siis sama opettajakin. Mulla oli tarkoitus kysyä tänään siltä opettajalta, että onko meidän tanssiopistolla myös aikuisten mahdollista edistyä kärkityöskentelyyn asti, mutta koska mun treenini eka tunti meni niin surkeesti tänään, niin en kehdannut kysyä. Sehän voisi ajatella, että eikai nyt TUO kuvittele voivansa edistyä kärkitossuihin asti... Tai tuskin se niin ajattelee, se ope on kiva, mutta pelkään että se voisi ajattelisi niin.
     Eli tämän päivän kaksituntiseen riitti riemua ja ahdistusta. Nyt kun olen tervehtynyt, aloitan myös kotijumpat ja venyttelyt. Olen sitten valmiina hiihtoloman jälkeen aloittamaan kevätnäytöstreenin 8)

3 kommenttia:

  1. Tuskin opesi ajattelee, että olisit toivoton tapaus. En minä ainakaan ajattele niin omista oppilaistani, päinvastoin! Minusta on todella hienoa, että heillä on tavoitteita ja päämääriä. Kysy vain rohkeasti! :)

    Tuo liike oli varmaankin sissonne tombée pas de bourrée, jota mietit.

    Vinkkinä vielä, että ehkä ei kannata mennä alkeistasolta seuraavalle tasolle korvailemaan ilman open hyväksyntää. Kokemus ei tosiaan välttämättä ole kovin mukava ja opettajankin on usein vaikea auttaa, kun olet vain vierailemassa tunnilla. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmaan tässä kevään loppupuolella kyselen tarkemmin kärkitossuista ja muutenkin ''tavoitteellisesta etenemisestä'' opettajaltani.
      Opettajamme on antanut siunauksensa seuraavien tasojen vierailuille, oikeastaan lukuvuoden alkupäässä hän vähän kannustikin että kannattaa mennä kokeilemaan vähän korkeemmillekin tasoille, että näkee mitä tuleman pitää ja pääsee vähän haastamaan itseään. Toki ymmärrän ettei hänellä ole siellä mahdollisuuksia opettaa mua ja kaltaisiani kädestä pitäen kaikkea ja näin ollen jarruttaa koko tuntia. Mun olis ehkä itse pitänyt ymmärtää siirtyy sivuun harjottelemaan vähän hitaampaa :)

      Poista
    2. Itse koen opettajana vaikeaksi välillä opettaa vierailijalle jokin sarja tai asia, jota olen ryhmän kanssa työstänyt jo pitkään. Tuntuu kurjalta todeta vierailijalle, että "koita pysyä perässä", kun aidosti haluaisin hänen oppivan asian. Kun muu ryhmä kuitenkin hallitsee jo asian, ei viitsisi käyttää kovin paljon aikaa asian opettamiseen yhden ihmisen vuoksi.

      Koska opettajasi on kuitenkin toivottanut teidät tervetulleeksi myös ylemmille tasoille, ymmärtävät hänen tunneillaan vierailevat varmasti juuri sen, ettei kaikkea ehditä opettaa kädestä pitäen. Joten sikäli tilanne on eri. :)

      Poista