keskiviikko 6. toukokuuta 2015

Opinnot feilaa täydellisesti (onneksi on baletti...)

Joku äikänope antaisi varmasti miinuspisteitä tuollaisesta otsikosta. Tai ainakin itse olisin antanut, jos olisinkin valmistunut äikänopeksi...
     Opintojen saralla kaikki tuntuu nyt menevän loppu metreillä niin päin halvattua kun voikin mennä. Eilen sain tietää, että sain siitä tilaston toisesta välikokeesta hylätyn. Olisin tarvinut 1,75 pistettä, että olisin päässyt läpi. Voitte varmaan kuvitella sen kirosanojen purkautumisen määrän, kun kävin kattomassa tulokset... Uusinta on ensi viikon tiistaina eli 12.5. Ei siis ole ihan hirveesti aikaa lukea siihen. Nyt niistä luennoistakin on jo sen verran pitkä aika etten hirveesti enää muista ja hemmetin vitjaaaaa. Toivottavasti päästäisivät mut läpi toisella yrittämällä, edes säälistä. Muuten olen nimittäin hukassa.
     No sitten se filosofia. Edellispäivänä eli maanantaina skarppasin ja kävin hakemassa sen tenttikirjan uudestaan lainaan. Luinkin sitä ja tein muistiinpanoja. Olin tosi ilahtunut, koska ei se ollutkaan niin puisevaa tekstiä kuin mitä olin kuvitellut, asiakin oli tosi kiinnostavaa. No nyt sitten se opettaja on perunut tosi monta luentoa, ja nyt tuli viesti että pidetään näiden peruuttujen luentojen tilalle kaksi ekstrapitkää luentoa, toinen  olisi torstaina 21. päivä klo 14-17 ja toinen on seuraavana päivänä, perjantaina 22. klo 9-12. Eli tää jälkimmäinen menee päällekäin mun oman balettituntini kanssa, mikä olisi VIIMEINEN kerta ennen kevätnäytöstä (mikä on sitten lauantaina 23. päivä). Missasin nyt vapun takia yhden oman treeniajan, ja nyt perjantai meneekin töissä, enkä saanut sovittua uutta saliaikaa. Tämä tarkoittaa, että mulla on nyt yksi kerta sitten enää omaa treeniä. Lisäksi olen koko ajan kuvitellut, että tuo paksu kirja, mikä oli netissä merkattu tän kurssin kirjallisuudeksi, olisi TENTTIKIRJA, mutta nyt tossa sähköpostissa oli, että "tehtävät palautetaan viimeistään 2vk viimeisen luennon jälkeen". Nii anteeks MITKÄ TEHTÄVÄT?? Eikö tästä kurssista olekaan tenttiä, vaan jotain kirjoitustehtäviä?? Jouduin aikanaan jäämään tämän kurssin ekalta luennolta pois sen noroviruksen takia, josta laitoin opettajalle sähköpostia että en pääse tulemaan, mitä ekalla luennolla tehtiin jne., enkä saanut siihen koskaan mitään vastausta. Ilmeisesti siellä ekalla luennolla oltiin sitten kerrottu kurssin käytänteistä, joita ei koskaan tullut mun tietooni asti. Tosi kiva jos on pitänyt pitää esim. luentopäiväkirjaa, enhän mä muista niistä enää hirveesti mitään, etenkään ku dioja ei ole jostain syystä laitettu nettiin. Huoh. Koko kurssi on kyllä ollut niin repaleinen fiasko opettajan puolelta, että toivon todella ettei se sitten odota meiltä opiskelijoiltakaan hirveetä panostusta.
     Sitten se kandi. Tämä on nyt vaan omaa laiskuutta. Kysyin ohjaajaltani paria juttua, joihin sain vastauksen kuuden (6) viikon odottelun jälkeen. Laitoin hänelle viiden viikon jälkeen jopa sellaisen muistutusviestin, että heei muistatko kun kysyin sulta tällaista juttua... Nyt mulla olisi siis kaikki eväät tehdä se loppuun, eli käytännössä kirjoittaa abstrakti, otsikko ja hiukan viilailla niitä kuvateksetejä, JOS haluan (ohjaaja sanoi että niille ei välttämättä tarvi tehdä enää mitään), ja sitten voin jättää sen tarkistukseen sekä kysyä ohjaajaltani, josko hän voisi varata mulle eTenttiin ajan maturiteettiä varten. Käytännössä tämä olisi yhden iltapäivän juttu, 2-3h. Pitäisi vaan saada aikaiseksi. Jotenkin mua hiukan pelottaa ajatus siitä, että se pitää jättää lopulliseen tarkastukseen ja siksi ehkä välttelen asiaa... Tämä mun pitäisi tehdä nyt tällä viikolla, oman aikatauluni mukaan, ja laittaa ohjaajalle viimeistään sunnuntaina.
     Sitten vielä työt! Huomasin että mut oli laitettu vastuututkijaksi yhdelle koululle, ja just nyt en kyllä mielelläni jaksaisi ottaa yhtään mitään lisävastuuta mistään. Siihen tehtävään liittyy kaikkia pikkujuttuja, kuten että parii päivää ennen kun ollaan menossa sinne koululle niin ilmoittaa opettajalle, muistaa kysyä tutkimusluvat ja pitää sellainen ns. minihaastattelu sille opettajalle ja hakea työpaikalta kaikki lomakkeet ja muut tarvikkeet. Mun mielestä on hiukan epäreilua että olen vastuututkija, koska mä olen kuitenkin yks autollisista työntekijöistä, eli mun pitää aina ottaa selville reitit ja tehdä kulukorvaukset yms. matkustamiseen liittyvät jutut. Niin omasta mielestäni siinä olisi kyllä jo ihan tarpeeksi hommaa yhdelle... No, ehkä toivottavasti selviän tästä koitoksesta. Huoh.

Kaikkiaan mulla on opinnoista sellanen fiilis että kaikki vaan feilaa, aivan viime hetkillä kaikki menee ihan mönkään. Tuo tilastotiede on nyt se kaikista suurin murhe, sillä jos en pääse uusinnasta läpi, olen todellakin pulassa. Filosofia on vähän sellaista, että yleensä riittää kun riipasee jotain tekstiä niin ope on tyytyväinen, mutta mua jäi harmittamaan nyt toi kun en oikeesti tiennyt, miten toi kurssi suoritetaan. Vaikka olin kysynyt siltä opettajalta asiaa sähköpostilla, niin siihen ei oltu viititty vastata ja nyt sen takia olen hiukan hukassa. Ja muutenkin vähän ihmeellistä, että ihan yhtäkkiä noi viimeisten luentojan päivämäärät muuttui. On suorastaan ihme, ettei mulla mennyt ne töiden kanssa päällekäin. Tosin nyt joudun luopumaan sitten siitä viimeisestä omasta peilisaliajasta. Tässä mun fiilikseni:

Onneksi on sentään tanssi. On-nek-si. Eilisissä treeneissä oli taas tosi kivaa ja pärjäsin ihan hyvin. Näytöstreeneissä jäi hiukan mietityttämään, kun tehtiin ekaa kertaa omilla paikoilla ohjelmaa, ja se meni vähän niin ja noin... Onneksi tässä on vielä kaksi tuntia aikaa harjoitella sitä. Omalta kohdaltani onnistuu jo askeleet ihan hyvin (=muistan ne kaikki), vaikka hienosäätä se toki vielä vaatii.
     Tänään mulla on vapaapäivä, joten heräsin aika säikähtäen kun ovikello soi klo 8.30! Säikähdys muuttui iloksi, kun huomasin että sieltä tulikin mun dancedirectin tilaus, jee! Kokeilin kaikkia jo päälläkin, ja oli tosi hyvät vaatteet. Plumen puku oli taas hieman napakka, mutta ei häiritsevästi. Capezion aluspuku oli tositosi hyvä sekä Revolution trikoot oli jälleen onnistunut valinta. Mietin että onkohan tuo dark tan-sävy sittenkin inan verran liian tumma, olisiko sittenkin pitänyt ottaa se tan-sävy... No, mene ja tiedä. Olen kuitekin hirmutyytyväinen tilaukseen, mitään ei lähde vaihtoon. En huomannut ottaa kuvia, kun puvut oli päällä ( + mulla oli hyvin vääränlaiset alushousut alla, joten senkään takia en olisi ottanut kuvia :D), joten tässä nyt vaan tällainen kuva:
Aluspuku on tosi miellyttävää, pehmeetä materiaalia. Tosi ohutta ja venyvää kangasta. Valkoinen puku on huomattavasti jämäkämpi, ja siinä on tuollainen "self bra lining", en nyt yhtään osaa sanoa mikä se olisi suomeksi. Ilman aluspukuakin olo tuntui ihan tukevalta ja ei näkynyt edes läpi, mutta aluspuvun kanssa oli kuitenkin ehkä hiukan parempi fiilis.
    Sovittiin yhden balettiryhmäläisen kanssa, että mennään katsomaan Tanssin päivä-esitystä ensi viikon maanantaina kaupunginteatterille :) Siellä on jotain meidän EK-ryhmäläisiä, sekä kansallisblaetista vierailijoita. Lisäksi ilmoittauduin ja maksoinkin jo kesän tanssitunnit, jes. Eli onneksi kaiken tän epäonnistuneen opintojutun keskellä on ihanaa balettia, sekä katseltavana että tanssittavana, mikä vie mielen pois edes hetkeki kaikista kurjista jutuista!

6 kommenttia:

  1. Moi! Nuo revolutionin sukkikset on tosi mukavat päällä, mutta mielestäni tuo sävykartta ja mainoskuva on harhaanjohtava. Tilasin kerran sävyn Classic Pink, siinä uskossa että saisin sellaiset perus vaaleanpunaiset balettisukkikset. No nehän olivatkin ihan ihonsävyiset! Tein jopa reklamaation, mutta totesivat tuotteen olevan ihan priimaa, eli ilmeisesti Kiinassa (mistä nuo kuulemma tulevat) on vähän eri sävykäsitys... Eli jos kaipaat vähemmän ruskettuneita sukkiksia, niin tilaa nuo Classic Pinkit:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Okei, hyvä tietää! Aikaisemmassa tilauksessani tulleet Revolutionin valkoiset trikoot oli ihan valkoiset, mutta nyt tää dark tan oli mun mielestä tosiaan pikkuruisen liian tumma. Ei tosin mitenkään merkitsevästi, eli en lähtenyt reklamaatiota tekemään. Mutta hyvä tosiaan tietää totuus tosta classic pinkistä.

      Poista
  2. Mä en ole pysynyt ihan kärryillä siitä, missä opiskelet (kandista puhut, niin ilmeisesti yliopistolla?), mutta kai teillä nyt on jonkinlainen koulun intranetti, jossa on kaikki kurssien opintomateriaali? Ihmettelen kans suuresti noita opettajien "hieman" viipyviä vastauksia sähköposteihin: 6 viikkoa?! Itse saan parhaimmillaan saman tunnin sisällä vastauksen, jotkut opettajat viivyttävät parilla päivällä vastausta. Mutta yleensä saa saman päivän sisällä asiat hoidettua.
    Mä olen tosi paljon feilannut luentoja just näytösharkkojen takia. Oppimateriaali päivittyy aina moodleen, ja muutenkin opettajat prefeeraa moodlea, joten sieltä löytyy (ainakin melkein) kaikki.
    Jotenkin mulle muodostui sellainen pieni ajatuksenpoikanen, että tuolloin 21. päivänä oleva luento saattaisi olla tärkeämpi kuin 22. päivänä - en tiedä miksi, ehkä omiin kokemuksiin perustuen..? Tosin yo:n käytännöistä en tiedä sen tarkemmin, olen itse ammattikorkean opiskelija.
    Lisäksi mä olen hieman ihmeissäni siitä(kin), ettei teillä ole ennen näytöstä enempää harjoituksia. Jotenkin on itse niin tottunut siihen näytöstä edeltävään (hirveään) harjoitusmäärään, joten ehkä siksi tuo kuulostaa aika pieneltä määrältä. Anteeksi, voin olla ihan totaalisen väärässäkin!!
    Mutta entä jos teet niin, että olet tuolloin perjantain luennoilla siihen saakka kunnes alkaa sun balettitunti? Tai lähdet tyyliin puoli tuntia aiemmin - ymmärtänet kaiketi mitä ajan takaa? Tiedän kyllä miten v-mäistä on tasapainotella baletin ja koulun kanssa, etenkin kun toisessa kupissa on näytös ja ne vihoviimeiset harjoitukset ja toisessa taas vihoviimeiset luennot ja tentti. Mä joudun myöntämään, että olen enemmän kuin kahdesti lähtenyt luennoilta sillä verukkeella, että on lääkäriaika tmv. ja juossut tanssitunnille :D Mä olen tässä niin onnekas, että oma kämppä, tanssikoulu ja oikea koulu ovat kaikki ihan vierekkäin, kirjaimellisesti :''D Joten ei tarvitse säntäillä pää punaisena nuttura vinossa.

    Mutta joo.
    Jos yhtään helpottaa tietää, niin täällä kans pänttään huomispäivän markkinointioikeuden tenttiin, joka olisi pitänyt tehdä jo viikko pari sitten, ja eilen sain tietää, että b-to-b marketingin tentti hylättiin, joten sen joudun uusimaan parin vk päästä. Perskutti. Mutta näissä tilanteissa mä hoen, että asioilla on aina taipumus järjestyä, onhan ne aina järjestyneet tähänkin asti.
    Nyt tuntuu siltä, ettei millään selviä, asioita on yksinkertaisesti liikaa ja aikaa ei ole tarpeeksi. Mutta ahdinkoa helpottaa se, kun kirjaa kaikki paperille ylös, saa sen oman mielensisäisen kaaoksen muutettua konkreettiseen muotoon. Sitten priorisoi ne: mikä on nyt kaikkein tärkein, mikä tokaksi, mikä kolmanneksi. Ja dedikset ylös. Näin saa tehtyä aikataulun, ja kun siinä vielä pysyy niin takuulla asiat järjestyy. Toki tämän varmasti jo tiesitkin, mutta ajattelin kuitenkin kertoa :)
    Tsemppiä, kyllä se siitä pikkuhiljaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Opiskelen joo yliopistossa, nyt alkaa kanditutkinto olla ihan justiinsa valmis ja syksyllä jatkuu maisterivaiheen opinnot. Sitten olen psykologian maisteri, jeei. Ja meillä on ihan toimiva intranetti systeemi kyllä, mutta tämä kyseinen filosofian opettaja harrastaa tällaista ihme haahuilua ja peruilee mielivaltaisesti luentoja. En ole yhtään tottunut tällaiseen, koska psykan puolella kaikki opinto- ja kurssiasiat toimii ihan sulavasti. Lisäksi tämä filosofian ope ei ole laittanut mitään materiaaleja nettiin tai MITÄÄN muutakaan, mikä kyllä kyrsii. Ne siellä filosofialla tuntuu muutenkin ottavan aika letkeesti (niin hyvässä kuin pahassa).
      Ja mitä tulee tohon kandiin ja ohjaajan vastaamattomuuteen, niin se on ihan normaalia. Meillä kandiohjaajat on yliopistotutkijoita, joilla on paljon muutakin työtä (oma ohjaajani on mm. tutkijana useassa eri projektissa sekä aivotutkimuskeskuksen johtaja), niin ymmärrän ihan täysin ettei kandin ohjaamiset ole ihan ykkösprioriteettina työlistalla. Harmilloista se meille kandeille on, mutta silleen ihan ymmärrettävää. Ja onglema on ilmeisesti ainakin meidän yliopistolla varsin yleinen, sillä juttelin parin vanhan kaverin kanssa asiasta (opiskelevat siis ihan eri tiedekunnassa kuin minä) ja hekin sanoivat että sama juttu heillä, ohjaajat ei ehdi hirveesti kandeja ohjeistaa. Yliopistolla myös aika paljon oletetaan, että opiskelijat osaavat itse ratkoa omia ongelmiaan, ja että ohjaajaan turvaudutaan vain äärimmäisessä hädässä.
      Mä mietin tänään sellaista, että meen tonne 21. filosofian luennolle, ja skippaan sen 22. Sanottiin että pitää tehdä jotain ekstratehtäviä jos ei pääse paikalle, ja olen muutenkin kaikkien noiden tehtävien kanssa ihan hukassa, joten eikai sen väliä vaikka niitä tulisi sitte hiukan lisää. Aikaisemminkaan luennolta lähteminen ei oikeen onnistu, koska luento alkaa klo 9 ja oma tanssiaikani klo 10, ja peilisaliin siirtymiseen pitää varata suunnilleen 30min, niin en sitten viitti mennä puoleksi tunniksi sinne filosofiaan (jonka kesto kokonaisuudessaan olisi 3h).
      Munkin mielestäni meillä on aika vähän ollut tota kevätnäytöksen harjoittelua, olisi kiva jos olisi edes 1-2h ekstratunteja. Luulen, että EK-ryhmäläiset ja muut ns. ''paremmat'' on prioritoitu ykköseksi, mitä tulee salien jakoon ja muihin treenausaikoihin :/ Tämä siis on vaan omaa spekulaatiotani, en tiedä totuutta.

      Se oli oikeastaan tämän blogikirjoituksen tarkoituskin, että vähän kirjoitan ylös että mitä nyt tapahtuu ja mitä kaikkea mun nyt pitäis tehdä. Just niinku sanoit niin asiat muuttuu paljon konkreettisemmaksi kun ne kirjoittaa, ja tein myös tuollaisen aikataulun loppuviikon hommista ja laitoin sinitarralla tuohon päänkorkeudelle kirjahyllyyn, että varmasti näen sen :) Kyllä tää tästä.

      Poista
  3. Tsemppiä opintoihin sulle! Asenteella vielä loppukevät läpi. :)

    Sulla on muuten aina tosi hyvä mäihä noiden tilausten kanssa kun kaikki vaatteet ovat olleet hyviä ja sopivia. Mä aina tilailen ihan vääriä kokoja.. Tanssivaatekoot eivät vastaa normaalia vaatekokoa sitten yhtään.

    Niin ja toivottavasti ehdit vielä viimeisiin näytöstreeneihin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, juu olenkin tilannut nyt oikeastaan kaikki tanssivaatteet L-koossa, vaikka normaalit vaatteeni ovat kokoa S/M. Olen itsekin tosi ilahtunut ja hämmästynyt, että miten onkaan mennyt näin nappiin nää vaatetilaukset, sillä en ole oikeen koskaan tilannut netistä mitään vaatteita! :)

      Poista